Van Geel: Pas op de plaats voor Eindhoven Airport
- Nieuws
- Van Geel: Pas op de plaats voor Eindhoven Airport
Het aantal vluchten op Eindhoven Airport moet de komende twee jaar worden beperkt. De luchthaven mag vervolgens alleen groeien als de geluidsoverlast fors wordt teruggedrongen. Dat zei oud-staatssecretaris Pieter van Geel donderdag in het Radio 1-programma 1 op 1.
Pieter van Geel: 'Hinder Eindhoven Airport zoveel mogelijk beperken'
"Wat we moeten doen is de hinder zoveel mogelijk terugdringen", aldus Van Geel. Het is volgens de voorzitter van de zogeheten Proefcasus Eindhoven Airport nu aan de luchtvaartmaatschappijen daar mee aan de slag te gaan. "Er is een geluidsreductie, die is maatvoerend voor wat er gebeurt. Voldoen ze daar niet aan, dan wordt er minder gevlogen."
Niet doorgroeien
Eindhoven Airport mag nu nog doorgroeien tot 43.000 vliegbewegingen. De komende twee jaar wil Van Geel 'even pas op de plaats maken' om vervolgens een nieuw model uit te werken dat uitgaat van het terugdringen van geluidshinder voor omwonenden. Wat Van Geel betreft wordt het aantal vliegbewegingen in 2020 en 2012 begrenst op 41.500 vliegbewegingen.
De oud-CDA-staatssecretaris heeft in zijn rapport geconstateerd dat het draagvlak voor groei van de luchthaven in de regio Eindhoven ontbreekt. Om die reden stelt hij voor voortaan te kijken naar de overlast, in plaats van het aantal vliegbewegingen. Concreet betekent dit dat het aantal vliegbewegingen wél kan toenemen als de geluidsbelasting in 2030 met 30 procent afneemt.
Klimaatfonds
Verder wil Van Geel dat er bij de ontwikkeling van de luchthaven de komende jaren rekening wordt gehouden met de klimaatdoelstellingen. Zo moet er op de luchthaven geëxperimenteerd worden met duurzame brandstoffen en, op termijn, elektrisch vliegen. Met een speciaal klimaatfonds moet de CO2-uitstoot worden gecompenseerd. Dat fonds wordt onder meer gevuld met een toeslag van 1 euro op tickets.
Het advies is eerder vanmorgen overhandigd aan minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. In het rapport heeft Van Geel onderzocht hoe de luchthaven zich de komende jaren ‘slim’ en ‘duurzaam’ kan ontwikkelen. Eindhoven Airport, Nederlands tweede grote luchthaven, wint in toenemende mate aan belang door de ontwikkeling van Brainport Eindhoven. Naast Rotterdam en Amsterdam wordt de regio inmiddels als nieuwe mainport van Nederland gezien.