Binnenland
KRO-NCRV

Geen wet nodig voor 'niet storen' buiten werktijden? 'Wél duidelijke afspraken'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Geen wet nodig voor 'niet storen' buiten werktijden? 'Wél duidelijke afspraken'

In Nederland bestaan er normen over goed werkgeverschap. Maar wanneer werkgevers 's avonds bellen, voelen veel werknemers de druk om op te nemen. Als het aan vakbond FNV ligt, is dat binnenkort verleden tijd. Zij pleiten voor het recht op onbereikbaarheid, maar is zo'n wet wel nodig? "Als je het vastlegt, is het alvast geregeld en daardoor ook afdwingbaar", zegt Evert Verhulp bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

"Iedere baan kent een andere werkdruk", zegt voormalig Talpa-directeur Paul Römer. Hij vindt een wet overdreven: "Een wet moet je kunnen handhaven en hoe ga je dat doen?" Römer heeft altijd banen gehad waarin hij zeven dagen per week aan diende te staan. "Dat is te combineren met het privéleven, maar daar moet je duidelijke afspraken over maken."

'Bij mijn beroep gaat dat niet'

Psycholoog Thijs Launspach schreef over stress en burn-outs en vertelt dat het constant 'aan staan voor je baan' geen langetermijnoplossing is. "Buiten werktijd om werken, kan je wel een tijdje doen. Maar als je dat te veel gaat doen, ga je op den duur niet meer af kunnen schakelen." Launspach legt uit dat dat telefoontje na werktijd mensen die op de lijn van burn-out balanceren, net over de rand kan duwen. "Nee kunnen zeggen, kan net dat beetje druk afnemen."

Volgens Launspach is het heel normaal om jezelf en je werk heel belangrijk te vinden. "Al sijpelt dat in sommige sectoren wel erg door." Zo staan veel mensen in bijvoorbeeld de advocaten- of communicatiebranche ook constant aan. "Alleen omdat een klant zo belangrijk gemaakt wordt, maar soms zouden zulke zaken ook tot maandag kunnen wachten."

Later-verzenden-knop

"Wanneer iets mis gaat, moet en wíl je er wel voor je klanten zijn. "Bas van der Veldt, CEO van softwarebedrijf AFAS, pleit daarom voor een later-verzenden-knop op Whatsapp, zodat hij ideeën wel kan versturen, maar zijn werknemers ze niet buiten werktijd ontvangen. "Je wilt mensen ook niet storen wanneer zij vrij of op vakantie zijn, maar soms vergeet je het." De CEO vertelt dat mensen uit zijn team graag betrokken zijn, ook al is het buiten werktijd.

"Het is per persoon verschillend", Van der Veldt vertelt dat een collega hem aansprak op appen in het weekend. "Dat doe ik dan ook niet meer. Al vindt een andere collega het juist heerlijk om een halfuurtje bij te praten op de zaterdag. Ik denk dat persoonlijk afgesproken moet worden, wat iedereen fijn vindt."

'Een wet, lost dat wat op?'

Er zal geen recht op onbereikbaarheid worden vastgelegd, denkt arbeidsjurist Evert Verhulp. Hij verwacht eerder dat afspraken over werktijden en werkdruk in de toekomst duidelijk vastgelegd moeten worden. Hij stelt dat het een lastige kwestie is, aangezien de relatie tussen werkgever en werknemer een menselijke relatie is: "Dat spanningsveld moet je oplossen door een goed gesprek." Al denkt de arbeidsjurist dat een wet wel stress weg zou nemen bij beide partijen, omdat er dan kaders zijn. "Als je het vastlegt, is het alvast geregeld en daardoor ook afdwingbaar", aldus Verhulp.

Onsje meer

Anne Megens, directeur beleid en strategie bij werkgeversvereniging AWVN, ziet het onderwerp werkdruk en bereikbaarheid vaak terugkomen. "Al mag dat, wat ons betreft, wel een onsje meer. We staan al constant aan in onze gedigitaliseerde samenleving." Daarnaast ziet de directeur dat het probleem niet alleen tussen werkgever en -nemer ontstaat, maar dat het ook kan komen doordat collega's onderling buiten werktijd overleggen. Of er een wet voor moet komen? Volgens Megens niet. "Er zijn al genoeg randvoorwaarden.

Maar als een wet niet helpt, wat dan wel? "Het zit 'm veel meer in het gesprek op de werkvloer tussen zowel werkgevers en -nemers als collega's", stelt Megens.

"Soms is het verstandig om je telefoon te laten liggen en even jezelf uit te zetten", aldus Launspach.

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie