Schiphol op zee? 'Het probleem wordt verplaatst'
- Nieuws
- Schiphol op zee? 'Het probleem wordt verplaatst'
Vandaag praat de Tweede Kamer in een hoorzitting over de wenselijkheid en de mogelijkheid van een luchthaven op zee. Volgens Joris Melkert, docent Lucht-en Ruimtevaarttechniek, duurt de bouw ontzettend lang, zijn de kosten hoog en lost het de geluidsoverlast niet op. "Het probleem wordt daarnaartoe verplaatst."
Video niet beschikbaar
Woningprobleem
Het verplaatsen van Schiphol schept ruimte op het land, maar de huidige woningnood is er niet direct mee opgelost. Als er besloten wordt over te gaan tot het verplaatsen van de luchthaven, dan zullen de eerste vliegtuigen pas rond 2050 opstijgen vanaf zee. Of er tegen die tijd nog een woningprobleem is, dat is nog maar de vraag.
Er zal altijd behoefte blijven aan meer grond in ons land
"Er zal altijd behoefte blijven aan meer grond in ons land. 20.000 hectaren in ons drukke landje is ook over twintig, dertig jaar heel kostbaar", zegt John de Ronde. Hij is als ingenieur verbonden aan rapport Flyland en was een van de eerste die met het plan kwam om de luchthaven te verplaatsen naar de Noordzee. Goed onderzoek is volgens hem nooit afgerond. "Het wordt nu tijd om écht goed in kaart te brengen wat de kosten en baten zijn."
Onno Hoes, voormalig waarnemend burgemeester van de gemeente Haarlemmermeer denkt ook dat er in de toekomst behoefte is aan meer ruimte rondom Schiphol. Hij denkt dat een onderzoek over de herinrichting van het hele complex rondom Schiphol waardevol is.
CO2 en fijnstof
Jan Paternotte van D66 wil de luchthaven graag verplaatsen. Hij denkt dat het grote gezondheidsvoordelen voor de omwonende oplevert door de verminderde CO2- en fijnstofuitstoot. "De gemiddelde inwoner van Amsterdam rookt nu zes sigaretten per dag door Schiphol."
Geluidsoverlast
Luchtvaartexpert Melkert van de TU Delft denkt niet dat het de geluidsoverlast oplost, maar verplaatst. Toch heeft Mirella Visser uit de Spraakmakers Community én inwoner van Uithoorn, hoop. "Ik ben geen expert in aanvliegroutes, maar de vliegtuigen vertrekken en komen aan via zee. Op het moment dat ze over land vliegen zitten ze dan een stuk hoger. In Aalsmeer komen ze soms tot wel twintig, vijftig meter over je hoofd."
Natuurbehoud
Verplaatsing van Schiphol lost het CO2-probleem niet op. De gehele luchtvaart laten krimpen is het enige dat werkt, denkt Sijas Akkerman. De directeur Natuur en Milieufederatie Noord-Holland denkt dat Europa moet investeren in een goed hogesnelheidsnetwerk van treinen. Daarbij is de Noordzee één van de belangrijkste natuurgebieden van Nederland. "Daar zijn al zeevaart, visserij en windmolenparken aanwezig. Daar past geen luchthaven meer bij."