Snel per trein naar andere EU-steden, waarom lukt dat nog steeds niet?
- Nieuws
- Snel per trein naar andere EU-steden, waarom lukt dat nog steeds niet?
Van Amsterdam naar Berlijn is pakweg 650 kilometer en dat kun je in 2,5 uur treinen afleggen. Toch kost de rit je nu zo’n 6 uur. Hoog tijd voor verandering, bepleit Rogier Vergouwen van de Stichting High-Speed Rail Nederland bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Hij is een Europees burgerinitiatief gestart. Met een miljoen handtekeningen gaat de Europese Commissie zich hard maken om alle hoofdsteden van Europa met high speed rail te verbinden, vertelt hij. Met high speed rail bedoelt hij spoor dat geschikt is voor 300 kilometer per uur.
Zeker Nederland moet volgens hem extra stappen zetten. "Frankrijk heeft high speed rail sinds 1981, Italië sinds 1977, Spanje sinds 1991 en Nederland heeft in 2009 zijn eerste lijntje geopend van Amsterdam via Brussel naar Parijs. Nederland zit echt zit echt in de achterhoede en dan is de verbinding tussen Amsterdam en Brussel ook nog niet eens heel goed aangelegd."
Enschede logische stop
Een lijn met veel potentie is die tussen Amsterdam via Enschede naar Berlijn. Een stuk van zo’n 650 kilometer. Via een hogesnelheidstrein zou je er ongeveer 2,5 uur over doen. Nu kost het je zes uur. "Het is dezelfde afstand als tussen Madrid en Barcelona. Maar daar ligt al 20 jaar highspeedrail. Dan ben je er in iets meer dan twee uur."
Enschede noemt hij een logische tussenstop. Niet alleen omdat het dicht bij de grens ligt, ook omdat het de verbinding tussen de Randstad en het oosten verbetert. En dat is ook in het belang van het westen, benadrukt Vergouwen. De verbinding en daarmee de band met Duitsland, onze belangrijkste handelspartner, verbetert. Bovendien trekt zal het bedrijven aantrekken, mede ook vanwege de sterke positie van de universiteit daar.
25 miljoen euro per kilometer
Hij roept de Nederlandse overheid om er werk van te maken. Ja, het kost veel geld, maar het levert volgens hem ook veel op. "Royal Haskoning heeft daar een keer een onderzoek naar gedaan. Die komt op zo'n 25 miljoen per kilometer. Dat is best veel geld, maar wil je een weg bouwen, dan zit je aan een soort gelijke bedragen. Maar ik verwacht dat de Europese Unie mee wil betalen. Bovendien creëert de aanleg weer werkgelegenheid én je verbetert de concurrentiepositie van Nederland. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de klimaatvoordelen."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!