Campagne ontmaskert verborgen suikers in ons voedsel: 'Voedingsindustrie verstopt ze in ons voedsel'
- Nieuws
- Campagne ontmaskert verborgen suikers in ons voedsel: 'Voedingsindustrie verstopt ze in ons voedsel'
De voedingsindustrie verstopt suiker in ons voedsel onder schuilnamen, wat het maken van gezonde keuzes steeds lastiger maakt. Daarom startte ontbijtgranenmerk Holie een campagne om consumenten bewuster te maken.
Video niet beschikbaar
Schuilnamen voor suiker
"Sinds 2018 zijn wij op een missie om mensen gezonder te maken met onze krokante graanproducten zonder toegevoegde suiker", vertelt Valentijn van Santvoort, co-founder van Holie. "Het is broodnodig, want de voedingsindustrie verstopt op grote schaal suiker in ons eten."
Volgens Van Santvoort heeft het Diabetes Fonds ontdekt dat er meer dan vijftig schuilnamen voor suiker zijn. "Feitelijk zijn dat allemaal suikers die hetzelfde effect op je lichaam hebben als gewone suiker", legt hij uit. "Denk aan zwarte melasse, vruchtensapconcentraat, en rijstsiroop."
De impact van verborgen suikers
"Veel mensen denken dat ze gezond bezig zijn, maar de gemiddelde Nederlander eet bijna honderd suikerklontjes aan toegevoegde suiker per week", benadrukt Van Santvoort. "Dat is twintig kilo per jaar en draagt niet bij aan de publieke gezondheid." Van Santvoort legt uit dat de meeste mensen geen voedingsspecialist zijn en niet altijd de ingrediëntenlijst begrijpen. "Woorden als zwarte melasse of glucose en fructose worden vaak over het hoofd gezien. Hierdoor denken mensen gezond bezig te zijn terwijl ze eigenlijk hun lijf volstoppen met verborgen suikers", zegt hij.
Misleidende claims
"Het probleem is dat veel producten zich gezonder voordoen dan ze eigenlijk zijn", stelt Van Santvoort. "Bijvoorbeeld, 80% van het schap met ontbijtgranen heeft claims zoals 'rijk aan vezels' of 'bron van eiwitten', terwijl ze tot 23 gram suiker per honderd gram bevatten." De campagne richt zich op het bewust maken van consumenten. "Sluipsuikers noemen wij ze", zegt Van Santvoort. "Het zijn stiekeme suikers die je lichaam binnenkruipen zonder dat je het doorhebt."
De gemiddelde Nederlander eet bijna honderd suikerklontjes aan toegevoegde suiker per week
De rol van bedrijven en overheid
"Wij zijn een commerciële organisatie die geld moet verdienen, maar we willen ook een positieve impact maken op de publieke gezondheid", zegt Van Santvoort. "We hebben vorig jaar bijna vier miljoen producten verkocht, allemaal zonder toegevoegde suiker." Van Santvoort benadrukt dat samenwerking nodig is voor een gezonder Nederland.
"De politiek, merken en supermarkten moeten samenwerken om een gezonder aanbod te creëren", stelt hij. "Het moet niet bij het individu liggen, maar bij de partijen die invloed hebben op het voedsel dat in de supermarkt ligt."
Hoogleraar: 'Kijk niet alleen naar suiker'
Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit, prijst de campagne. "Heel goed dat ze die stiekeme suikers ontmaskeren. Maar de oorzaak van diabetes is niet alleen suiker. Het is overgewicht, veroorzaakt door goedkoop gemaksvoedsel," zegt Katan. "We moeten dit soort producten duurder maken en moeilijker te krijgen." Van Santvoort is het eens met Katan.
"We moeten niet blindstaren op suiker, maar het is wel een belangrijk onderdeel van een gezonde start. Te veel suiker zorgt voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor je snel weer honger krijgt en ongezonde keuzes maakt."
Het Suiker-ABC
Voor degenen die meer willen weten over de schuilnamen voor suiker, biedt Van Santvoort een oplossing. "Je kan het Suiker-ABC vinden op suikerabc.nl. Daar blijft het de komende jaren staan", zegt hij. Holie hoopt met deze campagne een stap te zetten naar een gezonder Nederland door consumenten te informeren en bewuster te maken van de verborgen suikers in ons voedsel.
Villa VdB
Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.