Luchtvaartvoucher bij annulering vlucht door coronacrisis: groot risico en geen flexibiliteit
- Nieuws
- Luchtvaartvoucher bij annulering vlucht door coronacrisis: groot risico en geen flexibiliteit
Vanwege de coronacrisis worden bijna alle vluchten geannuleerd. Omdat het op dit moment financieel niet haalbaar is om geld terug te geven, bieden vliegmaatschappijen een luchtvaartvoucher als tegoedbon. Maar die voucher is niet zonder risico's en daar willen ANWB en de Consumentenbond verandering in.
Joyce Donat van de Consumentenbond in Stax&Toine: "Wat ons betreft moet de minister de consequentie onder ogen zien dat de overheid garant moet staan voor die luchtvaartvouchers."
De klachten lopen uiteen van weigering van het wettelijk recht op terugbetaling, rekenen van administratiekosten of andere extra kosten bij omboeking tot geen flexibiliteit om de voucher op een andere naam te zetten. De Consumentenbond en ANWB willen betere voorwaarden voor consumenten, schrijven zij aan de minister Van Nieuwenhuizen.
'Een voucher geeft meer tijd'
Donat: "Wettelijk gezien moet de aanbieder alle betaalde kosten (ticket plus bijkomende kosten) binnen zeven dagen terugbetalen als die aanbieder de reis annuleert."
Het coronavirus brengt maatschappijen momenteel in een moeilijke positie en komt daarom met een andere oplossing. Donat: "Nu is dat problematisch gezien de enorme aantallen annuleringen, daarom is de voucher bedacht. Dat geeft de maatschappijen feitelijk meer tijd."
Maar is dit wel een goede oplossing voor consumenten of is dit alleen een oplossing voor de vliegmaatschappijen zelf?
Bij faillissement sta je als consument met lege handen
De Consumentenbond en ANWB zijn van mening dat de luchtvaartvoucher met de huidige voorwaarden geen gepaste oplossing is. Donat: "De voucher geeft het recht om binnen twaalf maanden een nieuwe vlucht te boeken. Maar als je dat niet wilt, moet je minstens die twaalf maanden wachten om alsnog je geld terug te krijgen."
Dat is een te lange periode, geeft Donat aan. "In die tijd kan de aanbieder wel failliet zijn en dan sta je met lege handen, want die voucher is dan niks meer waard. De voucher is niet gedekt tegen faillissement."
Als dat gebeurt, sta je als consument vervolgens met lege handen. Je hebt geen geld teruggekregen en de voucher is niks meer waard.
'Nederlandse consumenten vissen achter het net'
In Nederland mag je de voucher dus na twaalf maanden inwisselen voor geld. Maar in andere landen is die termijn veel korter. "Nederlandse consumenten vissen daardoor achter het net", vindt de Consumentenbond.
Dat kan namelijk als gevolg hebben dat de luchtvaartmaatschappij onvoldoende middelen heeft om de Nederlandse reiziger te betalen, omdat ‘de pot’ leeg is. Donat: "Wij vinden zes maanden een reële termijn. Vergelijkbaar met de voucher van de pakketreisaanbieders."
Risico voor consumenten is nu te groot
Volgens ANWB en de Consumentenbond moeten consumenten met de huidige regeling tijdelijk afstand doen van hun rechten op terugbetaling met de kans om met lege handen achter te blijven als de maatschappij failliet gaat.
Deze huidige regeling is daarmee volgens beide organisaties funest voor het belang én het vertrouwen van consumenten en daarmee voor het herstel van de sector. Daarom blijven volgens hen twee opties over.
Optie één is het verbeteren van de voorwaarden, zodat het risico voor consumenten kleiner wordt. Donat: "De tweede optie is als de minister instemt met de de vouchers, dan moet de overheid op nationaal of Europees niveau, garant staan."
Stax&Toine
Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.