Binnenland
MAX

Tv-programma neemt reclames onder de loep: 'Stereotyperingen spelen grote rol'

  1. Nieuwschevron right
  2. Tv-programma neemt reclames onder de loep: 'Stereotyperingen spelen grote rol'

Vanaf vanavond duikt Dolf Jansen in de wereld van de beïnvloeding, in het nieuwe PowNed-programma Deze week in de reclame. Want reclames zijn overal: ouderwets in de folder, op tv, onderweg in de auto en op je mobiele telefoon. Reclamemaker Anne Stokvis geeft ons een kijkje in de keuken van het reclame maken. Ze vertelt er vandaag over bij Villa VdB.

Video niet beschikbaar

Bewustwording

Anne Stokvis is één van de twee reclamemakers die iedere week aan schuift in het nieuwe tv-programma. "Ik denk dat het goed is dat de consumenten bewust worden welke invloed reclame heeft en welke mechanismes erachter zitten. Maar ook omdat ik het zelf een super leuk vak vind om in te werken."

Veel mensen hebben vaak een bepaald beeld bij reclames en de wereld er om heen. Toch vindt Anne Stokvis dat dit beeld niet klopt. "Ik heb heel veel journalistieke vrienden en die vinden dat ik mijn ziel verkoop. Maar ik hoop op deze manier dat mensen inzien dat er ook een boel creativiteit bij komt kijken."

Stereotype

Stereotyperingen zijn overal in de maatschappij, deze spelen ook een grote rol bij reclames. "Stereotyperingen in je hersenen heb je nodig om de wereld te kunnen vatten. Met deze stereotyperingen voeden we onze vooroordelen en draagt dit bij aan beeldvorming. Waar ik me hard voor maak is dat ik vind dat je je hiervan bewust bent. Je hoeft niet altijd een verhaal te vertellen, maar je kunt hier ook iets tegenover zetten."

Maatschappelijke component

"Los van 'hoe verkopen we dingen?' en 'op welke manier spelen we met jou emotie', want dat is wat we doen als reclamemakers heeft het ook een maatschappelijke component." Het is namelijk bij iedereen tegenwoordig wel bekend dat jongeren en influencers producten aanbieden daar zegt Anne Stokvis het volgende over: "Jonge meiden die skin care producten aanprijzen of jongeren die niet meer aan de pil gaan. Daar zou je van kunnen afleiden dat de overheid minder campagnes voert op bijvoorbeeld seksuele voorlichting en daar zou je met reclame gedragsverandering kunnen te weeg brengen."

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie