Consumenten de dupe van slimme meter: kan je je geld terughalen?
- Nieuws
- Consumenten de dupe van slimme meter: kan je je geld terughalen?
[AVROTROS] De slimme meter was de afgelopen week veelvuldig in het nieuws. Naar aanleiding daarvan krijgen we veel vragen van consumenten. Kan je van de slimme meter af? Mag je hem weigeren? Kan je geld terugkrijgen? Radar start een meldpunt en ontvangt graag jouw klacht.
Consumenten de dupe van slimme meter: haal je geld terug!
Ongeveer 850.000 slimme meters die in Nederlandse meterkasten hangen, blijken helemaal niet zo slim te zijn. Ze kunnen in werkelijkheid veel meer meten dan het daadwerkelijke verbruik. Dat maakte de Universiteit Twente vorige week bekend in EenVandaag.
Consumenten gedupeerd
Doordat de slimme meter verkeerd meet zijn veel consumenten gedupeerd. Zij hadden verwacht dat zij met een slimme meter juist zouden gaan besparen op hun energierekening. Zij komen nu bedrogen uit. Zo ook Yolanda Gasseling. We hebben haar energierekeningen vergeleken. Vóór de slimme meter had zij met een enkeltarief in één jaar een verbruik van 774 kilowattuur. Ná plaatsing van de slimme meter had zij met een normaal- en daltarief een verbruik van bijna 7000 kilowattuur. Haar stroomkosten zijn omhoog geschoten van 47 euro naar meer dan 1250 euro. Haar maandbedrag is 72% gestegen naar 260 euro. Hoe is dat te verklaren?
Beïnvloeding andere apparaten
Energiebronnen in huis, zoals bijvoorbeeld opladers van mobiele telefoons, kunnen de meters beïnvloeden. De stand op deze meterkasten kan tot zes keer hoger uitvallen dan het werkelijke energieverbruik. In dat geval betaal je dus voor meer energie dan je daadwerkelijk gebruikt. Hier vind je een overzicht van de meters die in extreme omstandigheden afwijkingen kunnen vertonen.
Kan je de slimme meter weigeren?
Ja, dat kan, maar niet voor altijd. De overheid heeft aangegeven dat voor 2020 ieder huishouden voorzien moet zijn van een slimme meter. Tot die tijd kan je de slimme meter dus weigeren als deze wordt aangeboden door je netbeheerder. Als je niet tevreden bent over je huidige slimme meter kan je deze omruilen. Daar zijn wel kosten aan verbonden en deze verschillen per netbeheerder.
Onderneem actie!
Heb je zo'n meter en vind je dat je meterstanden onverklaarbaar hoog zijn? Begin dan met het controleren van je rekening voor en na plaatsing van de slimme meter. Hier kan je een overzicht vinden van de gemiddelde kosten voor gas, water en licht. De tweede stap is om contact op te nemen met je energieleverancier. Zij zullen adviseren om de buizen te laten controleren door een monteur.
'IJken heeft geen zin'
Als er niets mis blijkt te zijn met je buizen, wat in de meeste keren het geval zal zijn, dan zal de energieleverancier je adviseren om de slimme meter te laten ijken. Dat gaat als volgt: een monteur verwijdert de slimme meter en wordt elders getest. Volgens de Universiteit Twente blijkt dat compleet nutteloos, want de problemen ontstaan immers door beïnvloeding van andere elektrische apparaten (bijvoorbeeld een energieonvriendelijke koelkast) die bij de consument thuis staan, in dezelfde omgeving waar de slimme meter ook geïnstalleerd is. Hierdoor is het ijken (herkalibreren) niet representatief. Let op: de kosten voor het ijken variëren tussen de 300 en 700 euro en zijn voor rekening van de consument als blijkt dat er met de meter niks mis is. Universiteit Twente stelt in het onderzoek dat de slimme meters die te veel meten van de markt moeten worden gehaald.
Slimme meters die te veel meten moeten van de markt worden gehaald.
Kan je je teveel betaalde geld terugkrijgen?
Nu steeds meer consumenten met een slimme meter hun energierekening gaan controleren willen mensen die veel te veel geld hebben betaald dat natuurlijk terug. Kan dat? Anneke van Kesteren, jurist bij het Juridisch Loket, buigt zich over die vraag. Je kan die teveel betaalde kosten verhalen op je energieleverancier als aangetoond kan worden dat die slimme meter niet deugt. Daar moeten consumentenrechters zich over gaan buigen.
Reactie Netbeheer Nederland
Netbeheer Nederland is de branchevereniging van netbeheerders. Plaatsvervangend directeur Kirsten Wilkeshuis geeft aan dat Netbeheer Nederland met een stappenplan komt voor consumenten waarin geadviseerd wordt om naar je energieleverancier te gaan.
Meldpunt
Radar start een meldpunt. Op dit meldpunt kan jij als consument je klacht melden over je slimme meter. Doe dit voor zondag 19 maart 2017. Wij zullen alle klachten inventariseren en houden je via onze website op de hoogte. Ga hier naar het meldpunt.
Reageren? Dat kan onder dit artikel op Radar of plaats een reactie op onze Facebookpagina. Dit artikel in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
Video niet beschikbaar