Waarom willen apps zo onnodig veel persoonlijke informatie van je hebben?
- Nieuws
- Waarom willen apps zo onnodig veel persoonlijke informatie van je hebben?
[AVROTROS] Hoe veilig zijn apps? Tegenwoordig willen apps van alles van ons weten en toegang tot foto's, contacten, je Facebookprofiel en je muziek. Waar is dat allemaal voor nodig?
Waarom willen apps zo onnodig veel persoonlijke informatie van je hebben?
We moeten ons echt zorgen maken als het gaat om onze privacy als we apps gebruiken. Dat zegt Mary-Jo de Leeuw, veiligheidsexpert van Revnext. Apps willen steeds vaker toegang tot zaken op je telefoon of tablet die de app helemaal niet nodig heeft.
Wat zijn de risico's van een app?
Ondanks dat het de gewoonste zaak van de wereld is tegenwoordig om een app te gebruiken, bijvoorbeeld om een pizza te bestellen of de vertrektijden van de trein te checken, kleven er ook risico's aan het gebruik van apps. Zo kan de app slecht beveiligd zijn waardoor jouw persoonlijke gegevens makkelijk op straat kunnen komen te liggen. Als de app je gegevens niet versleuteld verstuurt, bijvoorbeeld als je een hotelovernachting boekt, kunnen je gegevens onderschept worden.
Het gebeurt ook dat apps steeds vaker toegang vragen voor onnodige zaken, zoals je camera of muziekbibliotheek. Bedenk goed als je de vraag krijgt of een app je foto's mag inzien, of dat echt nodig is.
Er zijn ook apps die ongevraagd toegang tot je gegevens hebben en informatie opslaan op je telefoon of tablet, zonder dat je het doorhebt. App-ontwikkelaars moeten je duidelijk informeren welke gegevens waarvoor worden gebruikt. Dat mag niet verstopt zitten in een lang document met Algemene Voorwaarden die mensen over het algemeen niet lezen.
Gratis of betaald: geen onderscheid
Het is niet zo dat gratis apps minder zorgvuldig omgaan met je privacy dan betaalde apps. "De ANWB heeft een app gehad voor bootbestuurders. Daarmee bleek de ANWB vaarbewegingen in kaart te brengen. Men kon dus zien waar je met je boot naartoe ging. Dat was een betaalde app. Die gegevens waren heel waardevol.", aldus Mary-Jo de Leeuw. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) startte in 2015 een campagne om consumenten ervan bewust te maken dat gratis apps met een reden gratis zijn: je betaalt namelijk met je gegevens.
Ook op WhatsApp maken mensen zich zorgen om hun privacy. Zo zegt 'dgkaad' dat app-ontwikkelaars altijd wel een geheime achterdeur zullen hebben ingebouwd en is Ellen bang dat dieven haar identiteit en geld stelen. "Daarom koop ik nooit iets in een app of spelletje."
Locatie opgeven verstandig?
Soms is het wel handig om een app toegang tot je locatie te geven, geeft De Leeuw aan. "Als je in een vreemde stad bent en je wil zien wat je daar kan doen, dan is zoiets wel handig." De Leeuw zegt dat sommige apps je een week later dan wel een mailtje kunnen sturen over die locatie waar je geweest bent. "Google Maps staat bij veel mensen aan. Als je elke dag dezelfde route rijdt, kan Google Maps je op een gegeven moment aanraden om een kwartier eerder van huis te gaan omdat het dan rustiger is."
Maak een fake Facebookprofiel aan
Er zijn ook allerlei apps die vragen om toegang tot je Facebookprofiel. Met name als je ergens gratis WiFi wil gebruiken, dan moet je vaak inloggen met je Facebookprofiel. "Maak hiervoor een fake profiel aan. Ze zien je zoekresultaten, met wie je chat en wie je vrienden zijn." De Leeuw tipt dat je het best een 4G-databundel met veel gb's kan hebben, zodat je niet hoeft in te loggen met een Facebookprofiel.
Speciale regels voor apps gericht op kinderen
App-bouwers die zich richten op kinderen met hun apps moeten zich houden aan speciale regels. Zo heeft de Autoriteit Persoonsgegevens opgeschreven dat ouders van minderjarige kinderen toestemming moeten geven voor de verwerking van persoonsgegevens in een app. Ook mogen gegevens van kinderen die jonger zijn dan dertien niet worden gebruikt om gericht te adverteren en moeten kinderen worden aangesproken op de manier die past bij de leeftijd van het kind.
Ouders moeten vooral letten op de privacyverklaring bij de app. Deze moet in begrijpelijk taalgebruik zijn en ook moet de app je vertellen wat er met de persoonsgegevens gedaan wordt. Daarnaast moet je als ouder zijnde ook de toestemming voor gebruik van persoonlijke informatie kunnen intrekken en moeten de verzamelde data verwijderd worden als je de app verwijdert.
In-app aankopen: wat te doen bij foute aankoop?
Stel je voor dat je kind lekker een spelletje aan het doen is op de tablet en na enige tijd krijg je een rekening van tientallen euro's. Je kind blijkt allerlei muntjes/parels/punten/levels gekocht te hebben in een spelletje en je creditcard blijkt gekoppeld te zijn aan het account in de Play Store of App Store. Wat doe je dan? "Of je je geld kan terugkrijgen is afhankelijk van de fabrikant. Het gaat vaak om grote bedragen. Je krijgt niet altijd je geld terug, want de speler heeft er ook plezier van gehad." De Leeuw zegt eveneens dat je het best een prepaid creditcard kan koppelen aan je account. "Doe dat heel bewust, dan weet je wat het kost. Zet ook een toegangscode op je tablet of telefoon."
Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.
Video niet beschikbaar