Lelystad Airport: Voor- en tegenstanders slijpen de messen
- Nieuws
- Lelystad Airport: Voor- en tegenstanders slijpen de messen
Opent Lelystad Airport zijn deuren voor commerciële luchtvaart of niet? Volgens het regeerprogramma neemt het kabinet volgend jaar een definitief besluit over de toekomst van de luchthaven. Het inmiddels 255 miljoen euro kostende project was er in 2019 al klaar voor maar ligt er anno 2024 nog altijd verlaten bij. Dat de opening van de luchthaven keer op keer werd uitgesteld, is vooral het werk van de luis in de pels van het dossier; de Ingenieur Leon Adegeest uit Dalfsen. Hij ontdekte fouten in de berekeningen uit de Milieu Effect Rapportages en trok meerdere keren in Den Haag aan de bel. "Het kwam erop neer dat de motoren uitstonden tijdens het vliegen, zo weinig geluid was er in de berekeningen terug te vinden", vertelt Adegeest in 5 Dagen.
Aanvliegroute
Adegeest werd ongewild het dossier ingezogen toen hij in 2016 zijn eigen huis bouwde in het plaatsje Hoonhorst net buiten Dalfsen. Nog maar koud verhuisd, ontdekte hij dat boven de nok van zijn huis de lage aanvliegroute van Lelystad Airport gepland stond. Adegeest nam een paar dossiers mee naar huis om die eens nader te bestuderen.
Al snel stuitte hij op een paar merkwaardige berekeningen: "Een vliegtuig dat nadert over de Weerribben zou zoveel decibel geven, maar datzelfde vliegtuig dat over Zwolle zou gaan, zou een verwaarloosbare uitkomst hebben."
Software
Hij besloot alle berekeningen nog eens over te doen, maar daar had hij wel de juiste software voor nodig. Toen hij de software opvroeg in Den Haag, kreeg hij nul op het rekest. Wie denkt dat daarmee voor Adegeest de kous af was, had het mis. Adegeest, die zelf als ingenieur op softwareontwikkeling is gepromoveerd aan de TU Delft, besloot het heft in eigen hand te nemen en zelf de software te ontwikkelen. "Een gevleugelde uitspraak onder software-deskundigen is: 'bagger erin, is bagger uit'", vertelt Adegeest. "Je kan alles uit software krijgen, maar de invoer moet kloppen."
5 Dagen...bij Lelystad Airport
Sharon Dijksma
Adegeest ontdekte fout op fout en zocht contact met de ambtelijke top van I&W. Die nodigde hem uit om zijn berekeningen eens te laten zien. Ze waren snel overtuigd en gaven Adegeest gelijk. De geluidscontouren klopten niet en het gebied waar geluidshinder ervaren zou worden bleek veel groter. "Ze schrokken zelfs omdat ze zich realiseerden dat ook berekeningen van andere vliegvelden dus niet klopten", vertelt Adegeest over die middag in Den Haag.
Voldaan toog Adegeest naar huis, in de hoop het gelijk aan zijn zijde te krijgen. Groot was zijn verbazing dan ook toen hij het Kamerdebat volgde en Sharon Dijksma hoorde zeggen dat niet iedere actiegroep zomaar een 'softwareprogrammaatje' kon maken. Hadden ze Adegeest wel goed begrepen? Hij besloot contact te zoeken met de ambtenaar die hem eerder gelijk gaf. Helaas was de ambtenaar per direct vertrokken. Adegeest vermoedt een 'functie elders'.
Lobby
Aanvankelijk ging Adegeest niet van opzet uit maar nu vermoedde hij een sterkte lobby die niet direct uit was op waarheidsvinding. "Ik kreeg de indruk dat ze in Den Haag iets hadden besloten en dat de berekeningen maar passend moesten worden gemaakt", vertelt Adegeest. Uiteindelijk heeft de Kamer een hoorzitting gehouden met een geluidsdeskundige en een docent luchtvaart van de HvA. Beiden ondersteunden Adegeest's berekeningen. De nieuwe minister Cora van Nieuwenhuizen heeft toen besloten de opening voorlopig uit te stellen om de berekeningen over te doen.
SATL
Adegeest gebruikte dezelfde softwaremodellen voor de stikstofberekeningen en wederom stuitte hij op fouten. "Het bleek dat ze op de Veluwe allerlei hoofdwegen niet hadden mee berekend." Adegeest, inmiddels verenigd in de Samenwerkende Actiegroepen (SATL), had al zo zijn bedenkingen maar het antwoord dat hij kreeg, deden hem de wenkbrauwen behoorlijk fronsen: "Jullie kunnen er wel moeilijk over doen maar het waait toch allemaal naar Polen."
Tijdgeest
Halverwege 2019 verklaarde de Raad van State het PAS ongeldig en werd stikstofuitstoot strenger bekeken. Naarmate de tijd verstreek, kreeg Leon Adegeest de tijdgeest steeds meer aan zijn zijde en werd de opening keer op keer uitgesteld. Het hele proces is Adegeest en zijn gezin niet in de koude kleren gaan zitten. We mogen het van hem gerust slopend noemen. Maar de messen zijn geslepen, ook de komende tijd zal voor Adegeest weer heel spannend worden.
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.