Google komt met alternatief cookies: 'Dit maakt de techgigant heel machtig'
- Nieuws
- Google komt met alternatief cookies: 'Dit maakt de techgigant heel machtig'
Ben jij het accepteren van die cookies bij het online speuren ook zo zat? Google heeft daar iets op bedacht en komt met een alternatief: FLoC. Het is onder andere bedoeld om Apple's anti-trackingmaatregelen te omzeilen. Maar hoe werkt dat? Dat vertelt tech-expert Danny Mekić in Blok&Toine.
Video niet beschikbaar
"Als je websites bezoekt, worden advertenties getoond. Op die manier proberen bedrijven een profiel van jou te maken. Cookies worden daarbij gebruikt om ons te volgen", legt Mekić uit.
"Internetprogramma's die we gebruiken, zoals Google Chrome, Internet Explorer en Mozilla Firefox zijn bezig om cookies te blokkeren en niet meer toe te laten. Daardoor wordt het tracken heel moeilijk voor advertentiebedrijven."
Geen individuele advertenties, maar per groep
Google is zelf de maker van Chrome en de grootste speler in de advertentiewereld. Om die reden hebben zij Federated Learning of Cohorts (FLoC) bedacht. "Dat zien zij als opvolger van cookies. In plaats van dat er van jou individueel een profiel wordt opgebouwd, word je met FLoC ingedeeld in een groep van gebruikers met dezelfde interesses."
Jouw zoekgedrag wordt geanalyseerd via de websites die je bezoekt. Welke websites bezoek je? Wat lees je? Waar je hou je van? "Op basis van die gegevens word je aan een groep van duizenden andere gebruikers met dezelfde browsergewoontes gekoppeld. Bij die groep plaats de adverteerder dan een gerichte advertentie."
Hoe privacyvriendelijk is dit?
Omdat het tracken niet meer op individuele basis gebeurt, vindt Google het een privacyvriendelijk alternatief. Mekić vraagt zich echter af wat dit oplost. "Als je het vervelend vind dat je getrackt wordt, dan lost dit het probleem niet op."
Daarnaast maakt dit alternatief voor cookies Google volgens Mekić juist heel machtig. "Tracken met cookies kan iedereen, maar FLoC wordt echt een systeem van Google. Dat betekent dat bedrijven met hun samen moeten werken als zij willen adverteren.
'Hopelijk blijft het voor de consument een keuze'
"Het is een briljante move van Google zelf, maar de consument krijgt niet meer vrijheden", aldus Mekić. "Van die cookies zijn we voorlopig nog niet af." Als je cookiemeldingen vervelend vindt, is zijn advies om gebruik te maken van een adblocker. Dit blokkeert advertenties en tracking cookies.
Vanaf maart kan FLoC worden getest. Mekić hoopt dat je als consument in ieder geval een keuze krijgt of je hier wel of geen gebruik van wilt maken. "Als je het niet uit kunt zetten, kun je erover nadenken om te kiezen voor een andere browser."
Blok&Toine
Het middagmagazine Blok&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Mischa Blok en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.