Gokbedrijven richten reclamecampagne nadrukkelijk op jongeren
- Nieuws
- Gokbedrijven richten reclamecampagne nadrukkelijk op jongeren
Gokbedrijven mikken met reclamecampagnes nadrukkelijk op jongeren. Denk bijvoorbeeld aan Rapper Donnie als 'Koning Toto'. Het gevolg: een nieuwe, frisse aanwas van potentiële gokverslaafden. Wat kan er tegen gedaan worden? Daarover meer in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Afgelopen zondag kaartte Arjen Lubach de kwestie aan in Zondag met Lubach. De reclame met Rapper Donnie als 'Koning Toto' spreekt aan tot een jongere risicogroep. De omzet van de Toto is inmiddels met 50 procent gestegen en er zouden 110.000 spelers tussen de 18 en 34 zijn bijgekomen. Bovendien is het kansspel voor sportwedstrijden een staatsbedrijf en levert het inkomsten op voor de Nederlandse schatkist.
Gokreclame's na negen uur
In De Nieuws BV uit Stieneke van der Graaf, Kamerlid voor de ChristenUnie, haar zorgen. Zij pleit voor een verbod op de inzet van jonge aansprekende BN'ers in reclames voor kansspelen. Ook heeft zij een motie ingediend waarmee ze voor elkaar wil krijgen dat commercials van gokbedrijven pas na negen uur 's avonds worden uitgezonden.
Volgens Feite Hofman kan de reclame van Toto echt niet: "De reclame van Toto richt zich zuiver en alleen op jongeren." Hofman was 23 jaar gokverslaafd. Nu geeft hij voorlichting op scholen en begeleidt hij gokverslaafden via AGOG (anonieme gokkers).
Uitdaging voor de overheid
Leroy Snippe van verslavingskliniek Rodersana waarschuwt dat er vanaf 2021 veel gaat veranderen als buitenlandse online aanbieders de Nederlandse markt op mogen: "Dat wordt een grote uitdaging voor de overheid." Die nieuwe aanbieders zullen jongeren aan het spelen willen krijgen en daar ook uitgebreid reclame voor gaan maken, verwachten Snippe en Van der Graaf.