Achtergrond

Autobranche kwetsbaar voor ondermijning: 'Meer registratie van waarschuwingssystemen nodig'

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Autobranche kwetsbaar voor ondermijning: 'Meer registratie van waarschuwingssystemen nodig'

In Onderwereld op Wielen duiken EenVandaag-journalisten Sander 't Sas en Lisa Arnold in de wereld van de autoverhuurbranche en op welke manier die nog steeds een belangrijke schakel vormt tussen de onder- en bovenwereld. Hoe groot is de mate van ondermijning? En hoe kunnen bonafide verhuurbedrijven zich wapenen tegen criminelen?

Autoverhuurder Dave maakt wekelijks mee dat iemand een auto komt huren, maar niet om zijn tante te helpen verhuizen of voor een vriendenweekend. Dave: "Er zijn mensen die niet de juiste bedoelingen hebben, en die willen niet met hun eigen auto stoute dingen doen." Die gaan volgens hem op zoek naar een huurauto om dat min of meer onopvallend te kunnen doen.

Duidelijke signalen

Daves autoverhuurbedrijf heeft allerlei systemen om in te schatten of ze aan iemand een auto kunnen en willen verhuren. Zo toetsen ze voor iedere verhuring of iemand in het bezit is van een geldig rijbewijs. Dave: "Iemand die zegt: 'Ik heb mijn rijbewijs even niet bij me', heel vervelend maar dan kan je dus gewoon niet in de auto stappen."

Ook bij mensen die met meer dan één mobiele telefoon komen, is het bedrijf van Dave extra alert. En als iemand vlak voor sluitingstijd een auto nodig heeft, gaan de wenkbrauwen ook wel even omhoog. "Als je een uitje gaat doen met vrienden, heb je dat vaak al van tevoren gepland." Ook maakt Dave mee dat iemand met een stapel flappen wil betalen. "Wij accepteren geen contant geld, maar er zijn potentiële klanten die wel willen overtuigen met een hele dikke portemonnee." Die mogen volgens Dave ergens anders heen.

Onderwereld op wielen bij autoverhuurder Dave

Crimineel gebruik van huurauto's

Ondanks alle oplettendheid en systemen, glippen er ook weleens mensen tussendoor. Dave: "Ik zou willen dat het niet zo was, maar het komt wel voor. Als ik het moet inschatten, dan denk ik zo tussen de tien en de twintig keer per jaar." Dan krijgt Dave de auto terug, en ziet hij daarin resten van chemisch afval. "Of iemand is aan het tuinieren geweest, maar dan niet bij de Intratuin."

Ook komt het voor dat de auto schoner terugkomt dan Dave hem verhuurd had. "Op het moment dat we dat constateren, dan maken we daar wel een aantekening van. We willen ondermijning gewoon niet faciliteren." Net als andere verhuurbedrijven maakt Dave dan een aantekening in ELENA, het landelijke waarschuwingssysteem waarin verhuurbedrijven informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Dave: "Voor iedere verhuring checkt ons computersysteem automatisch of de persoon die de auto wil huren, in ELENA staat."

Het is alleen wel altijd de vraag in hoeverre je een aantekening kunt delen, vertelt Dave. "Als iemand een huurovereenkomst uitvoert voor 3 dagen en de auto niet terugbrengt, is dat een heel gegronde reden om inderdaad die aantekening te maken. Maar het feit dat iemand de auto schoner inlevert dan dat hij hem meekrijgt, dat is eigenlijk geen aantekening waard."

Behoefte aan meer waarschuwingssystemen

Dave zou dan ook graag zien dat-ie uit ELENA meer informatie kan halen. Op dit moment zijn het de samenwerkende verhuurders die er informatie inzetten, en zet het CIB er informatie in over openstaande verkeersboetes. Maar er zijn volgens hem veel meer waarschuwingssystemen die ELENA zouden kunnen vullen.

Hij noemt bijvoorbeeld het frauderegister van de verzekeraars. "Wanneer iemand fraude heeft gepleegd met de autoverzekering, bijvoorbeeld het opzettelijk veroorzaken van schade, zijn die bij de verzekeraars geregistreerd." Die personen kunnen hun eigen auto niet meer verzekeren, omdat ze in de signalering staan. "Maar", gaat Dave verder, "die kunnen bij ons gewoon een auto huren omdat wij geen toegang hebben tot die systemen."

De autoverhuurder vindt dat een groot gemis voor de branche. "Want iemand die opzettelijk schade veroorzaakt en daarvoor geregistreerd staat, krijgt zonder probleem bij ons een auto mee omdat wij die informatie niet hebben." Los van het feit dat het 'voor zijn eigen bedrijf heel vervelend is, is dat ook gewoon maatschappelijk een probleem'.

In 'Onderwereld op Wielen' duiken EenVandaag-journalisten Sander 't Sas en Lisa Arnold in de wereld van de autoverhuurbranche en op welke manier die nog steeds een belangrijke schakel vormt tussen de onder- en bovenwereld. Hoe groot is de mate van ondermijning? En hoe kunnen bonafide verhuurbedrijven zich wapenen tegen criminelen?

Ster advertentie
Ster advertentie