Oeps, kortingsfoutje in de webshop
- Nieuws
- Oeps, kortingsfoutje in de webshop
Van spotgoedkoop tot peperduur: de hoogslapers waren dit weekend wel heel vreemd geprijsd bij Leen Bakker. Waar het ene bed in de webshop te koop stond met een korting van wel 92 procent, kon je voor het andere kinderbed beter een hypotheek afsluiten. Een technische fout, zegt Leen Bakker. Niet stunten, maar stuntelen met prijzen. Het is niet de eerste keer dat een bedrijf de mist in gaat. In 2011 vergiste Hema zich aan de vooravond van haar 85ste verjaardag door gratis bosvruchten-clafoutis-taarten voor nul euro 'te koop' te zetten in de webshop.
Enorme run
Het nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje via social media. De webshop van Hema was ’s avonds nog nauwelijks bereikbaar door de enorme run op het gebakje. ''Het liep storm'', zegt Judy op het Veld, destijds woordvoerder voor Hema. ''De bestellingen stroomden ’s nachts binnen bij de bakkerij. Het ging echt om duizenden taarten'', vertelt ze. ''Gelukkig konden klanten maar 99 taarten per keer bestellen.''
Cadeautje
Doordat de fout toevallig samenviel met de 85e verjaardag die Hema die maand zou vieren, dacht men aan een pr-stunt. ''Mensen dachten dat het wel een cadeautje ter ere daarvan zou zijn'', zegt Op het Veld. Maar het was uiteindelijk een technische fout op de site. Hema riep via social media dan ook op om vooral op te houden met bestellen.
Alle bestelde taarten daadwerkelijk gratis weggeven was geen optie voor het bedrijf, want dat zou te veel in de papieren lopen. Ook zou de bakker de grote hoeveelheid taarten niet aankunnen. Hema koos voor een compromis. ''Er werd besloten om de klanten tegemoet te komen. Elke klant die een aantal gratis bosvruchten-clafoutis-taarten heeft besteld kreeg een voucher voor één gratis taart'', zegt de ex-woordvoerder.
Kort geding
Slecht nieuws voor de klanten die dachten een mooi dealtje te hebben gesloten bij Leen Bakker: de koop gaat niet door. Net als Hema in 2011 denkt het bedrijf wel na over een goedmakertje. Desondanks is er een kort geding tegen de meubelketen in de maak, waarvoor zich al meer dan 300 teleurgestelde klanten van Leen Bakker zich hebben gemeld.