Achtergrond
MAX

Renovaties van tunnels: 'Elke tunnel is uniek’

foto: EPA
  1. Nieuwschevron right
  2. Renovaties van tunnels: 'Elke tunnel is uniek’

Nederlandse tunnels behoren tot de veiligste ter wereld, maar dat vergt constant onderhoud en renovatie. Wout Broere, de enige Nederlandse hoogleraar ondergronds bouwen aan de TU Delft, legt uit waarom dit cruciaal is en hoe tunnels in de toekomst veiliger kunnen worden gemaakt. Terwijl de Mont Blanc-tunnel drie maanden sluit voor renovatie, vraagt Nederland zich af: hoe staat het met onze eigen tunnels?

Video niet beschikbaar

Tunnels, zowel in Nederland als daarbuiten, vragen regelmatig om renovatie om hun veiligheid en functionaliteit te waarborgen. De Mont Blanc-tunnel gaat bijvoorbeeld binnenkort drie maanden dicht voor renovatie. Dit soort projecten roept vragen op over hoe tunnels worden onderhouden, en waarom renovatie nodig is.

Wout Broere, de enige Nederlandse hoogleraar ondergronds bouwen aan de TU Delft, geeft hierop antwoord. "Tunnels worden vaak ontworpen met een verwachte levensduur van ongeveer 100 jaar", legt hij uit. "Maar halverwege die levensduur, na zo’n 50 à 60 jaar, ontstaan er scheurtjes in het beton die gerepareerd moeten worden." Volgens Broere is dit een normaal proces, vooral bij tunnels die door rotsen lopen, zoals de Mont Blanc-tunnel. "Rotsen bewegen nog steeds een beetje, zelfs na jaren. Die kleine verschuivingen kunnen scheuren veroorzaken in het beton van de tunnel."

Veiligheid eerst

De veiligheid van tunnels is een cruciaal punt, zeker na incidenten zoals de brand in de Mont Blanc-tunnel in 1999, waarbij tientallen mensen omkwamen. “Dat was echt een keerpunt,” zegt Broere. "Na die ramp zijn de veiligheidseisen in Europa enorm aangescherpt. In Nederland voldoen alle tunnels nu aan de strengste veiligheidseisen ter wereld."

Een belangrijke maatregel is het bouwen van twee tunnelbuizen in plaats van één, zodat verkeer in tegenovergestelde richtingen gescheiden is. Ook zijn er verbeterde ventilatiesystemen en mogelijkheden om tunnels snel af te sluiten in geval van nood, zoals bij filevorming. Hierdoor zijn tunnels tegenwoordig zelfs veiliger dan de rest van het wegennet.

Toekomst van tunnels in Nederland

In Nederland worden nieuwe tunnels meestal geboord met geavanceerde machines, zoals bij de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Deze methode is essentieel vanwege de slappe grond en het grondwater in Nederland. Hoewel er momenteel geen concrete plannen zijn voor nieuwe tunnels, blijft ondergronds bouwen een interessante optie voor de toekomst, zeker nu de ruimte bovengronds steeds schaarser wordt. Renovatie blijft echter voorlopig de focus. "De meeste tunnels die we nu hebben, stammen uit de jaren 60 en 70. Die moeten we goed onderhouden," aldus Broere.

Nieuwsweekend is het zaterdagochtendmagazine van MAX. Elke zaterdag van 08.30 tot 11.00 uur. Gepresenteerd door Mieke van der Weij en Pieter van der Wielen.

Ster advertentie
Ster advertentie