Achtergrond
KRO-NCRV

Politievloggers schenden privacy: 'Geen intentie om mensen aan de schandpaal te nagelen'

foto: De Monitorfoto: De Monitor
  1. Nieuwschevron right
  2. Politievloggers schenden privacy: 'Geen intentie om mensen aan de schandpaal te nagelen'

Hoe zou jij het vinden als je dronken op YouTube gezet zou worden? Of als een foto met je broek op je enkels op Twitter zou worden gezet? Hoe zou jij het vinden als de politie dat deed?

Hoe controleer je 9000 berichten per dag? Met dat probleem worstelt Ron de Milde, programmadirecteur nieuwe media bij de nationale politie. En dan gaat het met name om privacy. Agenten plaatsen steeds vaker foto’s en filmpjes online, en in sommige beelden zijn slachtoffers of verdachten herleidbaar of identificeerbaar. Het is een kwestie waar het KRO-NCRV programma De Monitor vanavond een tweede uitzending aan wijdt.

Digitale schandpaal

Advocaat Jurriaan de Vries verdedigt een 15-jarig meisje dat een politiebus bekladde. Terwijl ze als straf het busje weer schoonpoetste, werd ze door een politieagent gefotografeerd en op Facebook gezet. Hoewel de online-aanwezigheid van politie op social media een relatief nieuw fenomeen is, bestaan er wel al richtlijnen. Zo mogen verdachten en slachtoffers beslist niet herkenbaar zijn. Maar dat gaat niet altijd goed.

"Het is mensenwerk", zegt De Milde in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers. Hij ging er met De Vries in gesprek over het online beleid van de politie. "We weten heel goed aan welke richtlijnen we ons moeten houden, dat is gewoon bij wet bepaald. Maar ik blijf benadrukken: politieagenten zijn mensen. Ze hebben absoluut niet de intentie om mensen aan de schandpaal te nagelen."

'Er is weinig kennis'

De Vries gelooft echter niet dat alle politiemensen op de hoogte zijn van de richtlijnen. De Vries: "Meneer De Milde geeft aan: wij zijn goed op de hoogte zijn van de regels en de regelgeving hier omtrent. Dat is onjuist, en dat volgt alleen al vanuit het gegeven dat we het steeds hebben over herkenbaarheid. Het criterium is niet herkenbaarheid, het is identificeerbaarheid. Als ik de heer De Milde hoor spreken denk ik dat er te weinig kennis is op dit gebied."

De Milde vertelde in Spraakmakers dat de politie, ondanks de moeilijkheden, ook veel baat heeft bij het gebruik van social media. Hij haalde de populaire politievlogger Jan-Willem aan, die met de filmpjes van zijn dagelijkse werkzaamheden meer dan 150.000 volgers heeft vergaard.

De Milde: "Niet lang geleden kreeg ik post onder ogen van een meisje dat stuurde: door die vlogs heb ik nu begrip gekregen voor de politie. En nu durf ik met mijn probleem naar de wijkagent te stappen. En dan denk ik: met dit middel hebben we iemand toch een heleboel narigheid bespaard."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Echt niet eigenwijs

Waar De Milde en De Vries het wel over eens zijn is dat de privacy van de burger centraal moet staan. En hoewel De Milde toegeeft dat er fouten gemaakt zijn, belooft hij dat eraan gewerkt wordt: "Ik beloof u echt: we zijn niet eigenwijs, we willen het beter doen."

Maar ook De Vries is hier nog niet klaar mee. De zaak van het 15-jarige meisje gaat binnenkort naar de rechter, en de advocaat houdt dit probleem voorlopig in de gaten. "Het is een missie die ik ben begonnen en die ik nog lang zal blijven voeren."

Kijk vanavond om 21.25 uur naar de tweede uitzending Politie Online van De Monitor, op NPO2.

Kijk en beluister het gesprek tussen Jurriaan de Vries en Ron de Milde in Spraakmakers hier terug:

Juriaan de Vries, advocaat die aangifte heeft gedaan politievloggers i.s.m. De Monitor

Video niet beschikbaar

Ook Spraakmaker worden? Meld je aan voor de community!

Wij zijn op zoek naar mensen die met ons willen meepraten en meedenken over onderwerpen op de radio. Daarvoor willen we graag van jou horen wat jij vindt dat nieuws is. Of wat nieuws zou moeten zijn.

We horen elke dag vooral meningen over het nieuws. Maar is het niet veel interessanter om mensen vanuit hun ervaring aan het woord te laten? Dat alles vanuit het principe: vertel ons wat je weet, niet alleen wat je vindt. Lijkt het jou interessant hierover mee te praten of wil je meer informatie? Mail naar spraakmakers@kro-ncrv.nl of meld je aan!

Ster advertentie
Ster advertentie