Achtergrond
KRO-NCRV

Ook de kapper gebruikt data

  1. Nieuwschevron right
  2. Ook de kapper gebruikt data

Data is het nieuwe goud voor grote bedrijven als Facebook, Apple, Google en Amazon. Kleinere bedrijven maken nog weinig gebruik van data, terwijl ze die wel hebben. Want ook de kapper kan geld verdienen door data slimmer in te zetten.

Het Brabantse kappersbedrijf Change Hairstyling heeft drie filialen. Een relatief klein bedrijf dat wél gebruik maakt van data. Jos Beks: "Elke handeling met de kassa, welke boekingen, wanneer er wordt ingebeld met welk telefoonnummer." Alle data wordt verzameld.

'Dan houdt het op'

Beks ontdekt dat in de drie filialen, 63 uur per week werd gebeld – meer dan anderhalve fulltimebaan. De telefoongesprekken werden verzameld en omgezet in tekst. Daaruit haalde Beks interessante gegevens, zoals wanneer een telefoontje niet leidt tot een afspraak.

Dat deed de kapsalon door in de telefoongesprekken te zoeken op 'dan houdt het op'. Ze ontdekten wat de werknemer anders kunnen doen, maar "ook dat we te vaak nee zeggen en iemand extra erbij moeten zetten op dat tijdstip of dat uur". Zo kan data helpen de bezetting in de zaak te maximaliseren.

25 miljard euro misgelopen

Nog lang niet alle MKB-bedrijven maken op deze manier gebruik van data om geld te besparen of verdienen. Petran van Hugten deed er onderzoek naar en ontdekte dat er jaarlijks 25 miljard euro wordt misgelopen in de Nederlandse data-economie.

Een horecaondernemer kan bijvoorbeeld simpelweg inspelen op het weer: is er goed weer voorspeld? Dan zullen de terrassen waarschijnlijk vol zitten en is er meer personeel nodig. Ondernemers zitten dus op een berg data, waar ze niets mee doen.

Méér horen over data?

Spraakmakers-verslaggever Roy Heerkens ging op pad en maakte een vijfdelige reportage over de datasamenleving. Luister hier deel 1, deel 2 en deel 3, deel 4 en deel 5.

Ster advertentie
Ster advertentie