'Stop met het treiteren van leerlingen met wiskunde'
- Nieuws
- 'Stop met het treiteren van leerlingen met wiskunde'
Televisieproducent Marc Dik bracht afgelopen weekend een discussie teweeg over wiskunde als verplicht vak. Dik twitterde dit weekend over zijn dochter die huilend thuis kwam na een onvoldoende voor wiskunde, ondanks de vele bijlessen. Dit riep bij hem de vraag op of wiskunde wel langer een verplicht vak moet zijn, of dat het een keuzevak zou moeten worden. Een gesprek in Dit is de Dag.
Video niet beschikbaar
Volgens Marc Dik moet het klaar zijn met dat ‘ouderwetse teisteren en kwellen van kinderen met dat eindeloze, verplichte wiskunde’. Honderden lotgenoten vielen hem bij op Twitter, met elk hun eigen reden waarom ze het eens of oneens zijn met zijn oproep om het wiskundeonderwijs te veranderen. "Maak kinderen beter waar ze goed in zijn en belast ze niet onnodig met zaken waar ze ongelukkig van worden en waar velen nooit wat mee gaan doen in hun leven. Rekenen is nuttig, maar wiskunde moet een keuzevak worden."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Schrijnend
Monique van der Velden gaf vroeger wiskundeles op een middelbare school, maar besloot een eigen bedrijf te starten om leerlingen wiskundebijles te geven. "Ik wil ook dat wiskunde een keuzevak wordt. Ik zie leerlingen afhaken op vwo, enkel en alleen vanwege wiskunde. Ze besluiten dan maar het havo-profiel te kiezen waarbij wiskunde geen verplicht vak is. Dat is schrijnend!"
Ebrina Smallegange, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren, wil wel dat wiskunde een verplicht vak blijft. Volgens Smallegange heeft wiskunde drie taken. "Het is een voorbereiding op de vervolgstudie, het komt altijd wel op een bepaalde manier terug. Daarnaast zorgt wiskunde voor betere burgers, omdat het in allerlei vormen te zien is in de maatschappij, zoals in het begrijpen van rentes en hypotheken. En ten slotte is het goed voor de persoonlijke vorming, omdat je door wiskunde leert problemen op te lossen."
Maatwerkdiploma
D66-Kamerlid Paul van Meenen heeft in het verleden 33 jaar lang les gegeven in wiskunde. Hij ziet het pleidooi van Marc Dik eens en te meer als voorbeeld om het maatwerkdiploma in te voeren. "Ik denk dat er heel veel mensen zeer nuttige burgers in onze samenleving kunnen zijn die niet zo goed zijn in wiskunde." Van Meenen wil wel dat wiskunde verplicht blijft, maar dat iedere leerling het op zijn of haar eigen niveau kan leren. "Je slechtste vak moet niet je niveau gaan bepalen."