Waarom een omgevallen vuilnisbak ook muziek is
- Nieuws
- Waarom een omgevallen vuilnisbak ook muziek is
Is een omgevallen vuilnisbak ook per definitie muziek? ''Ja'', roept Raymond van het Groenewoud volmonding in het VPRO's Marathoninterview. De Vlaamse Rockster, die met onder meer Meisjes en Je Veux L'Amour kolossale hits in Nederland en Vlaanderen scoorde, neemt je drie uur lang mee in een gesprek over muziek en leven.
Het Marathoninterview: Raymond van het Groenewoud
Muzikaal leven
Sinds 1967 maakt Raymond van het Groenewoud muziek en geldt als de bekendste Belgische muzikanten. Al plaatst hij daar meteen aan kanttekening aan: ''In het minder assertief opstellen van mezelf in taal, ben ik enorm Vervlaamst - vooral in de ogen van mijn Amsterdamse tante.'' Andersom raakt hij enorm ''verbijsterd'' van Vlaamse kinderliedjes die niet op elkaar rijmen.
Het laatste anderhalf jaar is voor de muzikant anders verlopen dan verwacht. Waar 2020 een feestjaar had moeten worden - Raymond werd zeventig - bracht hij zijn tijd in het coronajaar veelal thuis door. Of dat thuiszitten iets heeft toegevoegd aan het creatief proces? ''Ik leef bij de gratie van muziek, het grootste examen vindt plaats bij het publiek dat naar mijn muziek luistert.''
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Prince
Het leven is niks anders dan ervaren, vertelt Raymond, om eraan toe te voegen dat hij veel energie spat aan zijn optredens. Want, legt de muzikant uit, daar is het publiek aanwezig. ''Ik wil het maximale halen met muziek en de sfeer die je kan creëren in een zaal.'' Een groot voorbeeld voor hem is Prince. ''Die man kon het allebei, showbusiness en muziek. Hij heeft zich steeds vernieuwd.'' Een voorstelling van Prince bijwonen, was voor Raymond het beste feestje van de wereld. ''Nooit meer zoiets gezien, verschrikkelijk van het leven dat hij er niet meer is. Maar het lot trekt zich niets aan van wat wij terecht of onterecht vinden.''
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Mysterie van muziek
Een antwoord formuleren op de vraag wat muziek is, blijkt ook voor Raymond niet eenvoudig. In de neurologische verklaring dat muziek georganiseerd geluid is, kan hij zich wel vinden. ''Een vuilnisbak die omvalt, is ook muziek.'' Want dat is een verschil in toonhoogte, legt de muzikant uit. ''Geluid is mysterieuzer dan het woord en beeld. Weinigen zijn zich er bewust van dat het geluid is dat ons raakt. De cocktail van trillingen bepaalt of het ons al dan niet bevalt.''
Wat muziek zo mysterieus maakt? ''Dat zit 'm in het feit dat het bij verschillende mensen totaal andere dingen bewerkstelligt.'' Voor de een is dat een technisch verzorgde operazang en voor de ander een Bob Dylan-song, ziet Raymond. ''Van mezelf weet ik dat Bach mij heeft geholpen bij relationele crises in mijn leven.''
Succes
Dat het leven van Raymond een muzikaal succes is, blijkt onder meer uit Vlaamse radio's die zijn nummers in 2019 op wel meer dan vier keer per dag draaiden. Maar er is geen verhouding tussen kwaliteit en kwantiteit, wijst de muzikant er op. ''Veel journalisten plaatsen mij in getallen en succes-denken.'' Kleine injecties op onverwachte momenten doen veel meer met Raymond: ''Als iemand op straat mij tegenkomt en iets lovend zegt, doet het íets met mij. Dan bedank ik en weet ik dat het nut heeft.''
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het Marathoninterview
Een traditie sinds 1986: gerenommeerde interviewers en even zo beroemde (of beruchte) gasten laten zich drie uur lang opsluiten in een studio. Om met elkaar te praten over leven, werk en alles dat daaraan voorbij gaat. Verhalen die dichterbij komen dan de waan van de dag ons meestal toelaat. Alle gesprekken zijn terug te luisteren in alle bekende podcastapps.