De Correspondent gaat Amerika en Engeland veroveren
- Nieuws
- De Correspondent gaat Amerika en Engeland veroveren
Het gaat Rob Wijnberg lukken. Er komt een engelstalige variant van zijn online nieuwsplatform De Correspondent. Een advertentieloos en onafhankelijk nieuwsmedium, kan dat slagen in een land als de Verenigde Staten waar nieuwskanalen bijna altijd een commercieel of politiek belang vertegenwoordigen?
Video niet beschikbaar
Wijnberg woont het grootste deel van de tijd in New York om te werken aan The Correspondent, een uitbreiding van het Nederlandse platform naar het Engelse taalgebied. “Als je in de Verenigde Staten een zorgverzekering wilt afsluiten en je ziet de prijzen, snap je ineens wat een geweldig land Nederland is.”
En niet alleen de zorgverzekering is prijzig als je in de Big Apple wilt wonen. “Amsterdam is al erg om te wonen, want het is duur. Maar New York is echt krankzinnig onbetaalbaar. In Manhattan betaal je soms 4.000 euro huur voor veertig vierkante meter”.
Mede dankzij een optreden van hoogleraar Journalistiek aan de New York University Jay Rosen in de Daily Show van Trevor Noah lukte het Wijnberg om met crowdfunding het benodigde geld bijeen krijgen. Daarnaast gingen er ook deuren open vanwege het feit dat Wijnberg kleinzoon is van de man die wordt gespeeld door Brad Pitt in de film Inglorious Basterds van Quentin Tarantino. "Amerikanen zijn gek op oorlogshelden".
Maatschappelijke kloof
Op journalistiek en maatschappelijk vlak zijn er in de Verenigde Staten stevige uitdagingen. “Als je denkt dat de journalistiek voor sensatie gaat... het is daar tien keer erger. Als je denkt dat de kloof tussen stad en platteland hier groot is... die is daar tien keer erger. Echt alles, welke tegenstelling je ook hebt. Het is daar erger.”
Toch laat de hoofdredacteur zich niet uit het veld slaan door de pittige omstandigheden en ziet hij volop kansen voor zijn nieuwe medium dat halverwege 2019 wordt gelanceerd. “Je kan zoeken naar onderwerpen waarin mensen tegenover elkaar staan. Je kan ook kijken wat mensen delen en gemeenschappelijk hebben.”
Nieuwe koers
Welke verhalen er precies gepubliceerd gaan worden is nog niet bekend, maar de nieuwe koers is het schetsen van ontwikkelingen en structuren in plaats van het melden van gebeurtenissen. “Neem de financiële crisis. Je kunt denken dat die is begonnen met het omvallen van een bank, maar daar ging een periode aan vooraf waarin er elke dag risico’s op risico’s werden gestapeld. Die trend willen wij beschrijven en als er dan een bank omvalt, heb je daar het journaal voor.”
Een andere keuze die opvalt in een extreem kapitalistisch land, is die om zonder adverteerders te werken. “Er is geen vergelijkbaar journalistiek platform dat niet door advertenties gedreven wordt. Een door advertenties betaald medium draait uiteindelijk om zoveel mogelijk aandacht genereren. Want die aandacht moet worden verkocht aan adverteerders. Als je dat uitlegt begrijpen mensen dat heel goed.”
Waar de meeste mensen aan het einde van het jaar achterom kijken en de balans opmaken, zit Wijnberg met zijn gedachten al in de toekomst. “We hopen aankomend jaar op de ontwikkeling van een tiental succesvolle correspondenten die ons samen met ongeveer 50.000 leden helpen om maatschappelijke structuren beter te begrijpen.”
Luister hier het gesprek met Rob Wijnberg in Dit is de Dag terug: