Uitstoot van CO2 omlaag? Dan de maximumsnelheid ook
- Nieuws
- Uitstoot van CO2 omlaag? Dan de maximumsnelheid ook
Het was een terloopse opmerking in het debat vannacht van de kersverse fractievoorzitter van D66 Rob Jetten. Hij wil de verlaging van de maximum snelheid op onze snelwegen nadrukkelijk als optie openhouden in de strijd om CO2 uitstoot te beperken. Naast natuurlijk andere maatregelen om de CO2 uitstoot te beperken, zoals het sluiten van kolencentrales.
Video niet beschikbaar
Regeerakkoord
De VVD was er als de kippen bij om het idee af te wijzen, en ook in het regeerakkoord staat dat er aan de snelheidsgrenzen niet getornd mag worden. Misschien bedoelde Jetten het vooral als een manier om zich te profileren als het groene alternatief in de coalitie. Maar als we inderdaad de 130 kilometer terugschroeven, wat zou dat dan opleveren?
Hoeveel winst valt er te boeken?
Een verlaging van 130 naar 120 kilometer per uur scheelt zeker 10 procent aan brandstof en daarmee ook 10 procent aan CO2. Ga je naar 80 kilometer per uur, dan is een vermindering van 30 procent aan CO2 al haalbaar. Op papier lijkt dat dus een hele besparing.
''Maar'', zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid TU Delft, ''we weten eigenlijk helemaal niet hoeveel mensen daadwerkelijk die maximumsnelheid rijden en hoeveel mensen langzamer of juist wat sneller rijden.'' Daardoor is volgens Van Wee de echte CO2-reductie niet te voorspellen.
Als je harder kan rijden, gaan mensen op termijn ook meer kilometers maken
Een hogere snelheid heeft nog een ander nadeel, zegt Van Wee. ''Als je harder kan rijden, gaan mensen op termijn ook meer kilometers maken. Ze kunnen een baan verder weg zoeken, omdat de reistijd niet hoger wordt.'' En daarmee verhoog je dus ook op termijn de CO2-uitstoot weer. Andersom leidt een lagere snelheid ook tot minder autokilometers en dus voor extra CO2-reductie. Het staat dus wel vast dat een lagere maximum snelheid zou bijdragen aan een lagere CO2 uitstoot, maar hoeveel dat precies zou zijn is lastig vast te stellen.