Binnenland

Medi-Reizen 'vergeet' senioren op te halen voor reisje

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Medi-Reizen 'vergeet' senioren op te halen voor reisje

[AVROTROS] Mensen van boven de 50 kunnen bij Medi-Reizen reisjes boeken voor lage bedragen, maar worden vervolgens niet opgehaald op de afgesproken dag en tijd. Dat blijkt uit klachten die binnenkwamen op de redactie van Radar Radio. Het bedrijf werft klanten bij zogenaamde 'demonstratiebijeenkomsten'. Wie vervolgens verhaal gaat halen, krijgt geen reactie.

Video niet beschikbaar

Medi-Reizen organiseert bijeenkomsten in dorpshuizen en zalen door heel Nederland. Klanten komen er voor een gezellige middag, maar eenmaal binnen wordt hen een mooie reis aangeboden met een enorme korting. Als klanten vervolgens een deal maken komt via de mail een bevestiging. Daarin staat, naast de betaalgegevens, de plek waar mensen op de dag van de reis opgehaald worden. Als ze zich daar keurig op tijd melden, komt de bus niet.

Dat maakte ook de moeder van Rob van den Bos mee. Voor 98 euro per persoon boekte ze een reis naar het Duitse Trier. "Ze hebben keurig de reis geboekt, betaald en staan te wachten op de afgesproken plek. Toch is de bus nooit verschenen", vertelt Van den Bos. "Ze heeft meteen met het bedrijf proberen te bellen, maar omdat daar pas vanaf tien uur de telefoon opgenomen wordt, kon ze niks anders dan wachten. Toen ze na tienen nog een keer terugbelde bleek de bus Eindhoven al voorbij te zijn."

Geld terug is niet mogelijk

Van den Bos heeft later geprobeerd het geld terug te krijgen. Dat bleek niet mogelijk te zijn. "Volgens Medi-Reizen heeft de buschauffeur lange tijd op mijn moeder en haar vriendin staan wachten en is hij uiteindelijk maar gaan rijden. Dat lijkt mij niet juist. Als je op die straat in Oost-Souburg staat te wachten kun je de bus alleen missen als je op tijd bukt voor de spiegel. Zo smal is de straat daar."

Bus nooit geweest

Hetzelfde overkwam Dirk Stedehouder. De Rotterdammer woont sinds zijn pensioen in Zeeland en is naar eigen zeggen gek op het maken van reisjes. "Ik ga zo’n zes of zeven keer per jaar op vakantie. Ook probeer ik elke week een keer weg te gaan. Ik ben dol op de trein en het vliegtuig." Hoewel die reizen normaal gesproken goed gaan, ging het dit keer goed mis. "Die bus is nooit geweest", vertelt hij.

Enorme korting op reisje

Ook Dirk kocht zijn reis op een demonstratiebijeenkomst. "Dat was op de Lammerenburg hier in Vlissingen. Er is daar een grote speeltuin met twee kantines. Wij werden daar uitgenodigd in de armoedigste kantine, waar we het hele verhaal te horen kregen. We waren met zo'n vijftien tot twintig personen. Nou en toen ging het dus over Trier en dat leek mij wel wat. Normaal was de prijs 219 euro, maar nu konden ze korting geven. Voor 99 euro mocht ik mee." Zelf had Dirk niet meteen door dat er iets niet klopte. "Ik ben vaak veel te enthousiast en ik ben nogal een makkelijke boeker. Ik heb veel goede ervaringen met hotels en ik dacht dat het nu ook wel goed zou gaan."

Medi-Reizen onbereikbaar

Uiteraard heeft de redactie zelf ook geprobeerd om contact op te nemen met Medi-Reizen. Het bedrijf heeft een site, maar zowel het telefoonnummer als het mailadres dat erop staan werken niet. Wel blijkt via de Kamer van Koophandel dat het bedrijf in handen is van de uit Duitsland afkomstige Martin Wilmerding. Zijn naam is eerder opgedoken in de media. Zo waarschuwde Kassa al eens voor een ander bedrijf van Wilmerding. Via dat bedrijf, MAW-Shop, verkocht hij matrassen, maar als mensen deze wilden retourneren gaf hij niet thuis. Ook toen werden mensen verleid tot een aankoop via demonstratiebijeenkomsten in buurthuizen.

DAS: Medi-Reizen moet verplichtingen nakomen

Olav Wagenaar is woordvoerder bij DAS Rechtsbijstandverzekeringen. Hij vindt dat Medi-Reizen de tripjes alsnog moet uitvoeren. "Er is een (reis)overeenkomst gesloten en de mensen die de reis hebben geboekt zijn hun verplichtingen keurig nagekomen. De aanbieder zal daarom ook zijn verplichtingen moeten nakomen. Omdat hij dit niet doet is hij in gebreke. Wanneer iemand of een bedrijf in gebreke is moet hij uiteraard alsnog nakomen. Als hij weigert alsnog de reis te laten doorgaan, dan kan de overeenkomst worden ontbonden. Het bedrijf moet de mensen dan minimaal de betaling teruggeven."

Als mensen toch de dupe zijn geworden van het bedrijf raadt hij hen aan om actie te ondernemen. "Stuur altijd een aangetekende brief waarbij je het bedrijf in gebreke stelt. Stel daarbij ook, als het kan, een termijn waarbinnen de reis alsnog uitgevoerd moet worden. In dit geval is mijn advies om ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM)." De ACM is inmiddels ook van de praktijken van Medi-Reizen op de hoogte en roept gedupeerden op om zich te melden. De ACM gaat dan kijken of Medi-Reizen een boete moet krijgen. Volgens een woordvoerder is in soortgelijke gevallen al eerder een boete uitgereikt.

Verkoop van reisjes gaat door

Tijdens het onderzoeken van dit onderwerp werd Radar Radio gewezen op nieuwe bijeenkomsten waar reizen worden verkocht. Zo kregen we een uitnodiging onder ogen voor een bijeenkomst op woensdag 9 mei 2018 bij Dancemasters Van Eijkeren in Middelburg. Mensen kunnen daar volgens de brief een gewonnen LCD-televisie afhalen. Mensen mogen kosteloos langskomen en krijgen voor "zes pond aan levensmiddelen" cadeau, staat in de brief. Ook zullen mensen verrast worden met aanbiedingen voor meerdere reizen.

Wat opvalt: de brief staat vol spelfouten en is dit keer niet verzonden door Medi-Reizen, maar door 'Opstap reizen'. Ook zijn delen van de brief in het Duits. Ook achter dit bedrijf zit volgens de Kamer van Koophandel een Duitse ondernemer. De redactie heeft geprobeerd om contact op te nemen met dit bedrijf, maar ook hier werd niet opgenomen.

Ook gedupeerde Dirk Stedehouder heeft een uitnodiging voor de bijeenkomst. Hij meldde zich aan, maar werd enkele dagen later gebeld met de mededeling dat hij niet welkom was. "Ze zijn vast bang dat ik rotzooi ga trappen, maar ik zal me keurig gedragen" zegt hij. "Wat me opvalt is dat de vrouw aan de lijn dezelfde was als die van Medi-Reizen."

Medi-Reizen 'vergeet' senioren op te halen voor reisje

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie