Binnenland

Wat heb je aan een speciale toevoeging in brandstof?

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Wat heb je aan een speciale toevoeging in brandstof?

[AVROTROS] Brandstof met een speciale toevoeging zou beter zijn voor je motor en je zou er ook verder mee kunnen rijden. Is dat echt zo of is het vooral een manier om de portemonnee van het benzinestation te spekken?

Wat heb je aan een speciale toevoeging in brandstof?

Wie televisie kijkt kan er deze dagen niet omheen. Brandstofproducent BP adverteert dat we vooral hun benzine met zogenaamde 'ACTIVE-technologie' moeten tanken, want door basisbrandstoffen komt er een hoop vuil in je motor, aldus BP.

Wat is het precies?

ACTIVE-technologie bestaat uit schoonmaakmoleculen die zouden moeten voorkomen dat vuil zich ophoopt in je motor. Niet alleen verwijderen deze speciale moleculen het vuil, ook voorkomen ze dat vuil zich ophoopt. Ook zou je motor efficiënter en soepeler draaien waardoor je niet alleen meer kilometers uit je tank kan halen, maar ook het risico verkleint op onverwacht onderhoud of pech. Althans, dat beweert BP, maar is dat ook echt zo?

'Vuil komt niet in de motor'

Kees Oostwal is docent autotechniek aan Aventus Automotive in Apeldoorn. Hij zegt dat vuil, dat bestaat uit vettige damp, alleen in het inlaattraject komt. "Daar komt de lucht binnen die van buiten komt. Tegenwoordig hebben auto's uitlaatgasrecirculatie. Het vuil zit dus alleen in het inlaatkanaal en niet in andere delen van de motor." BP zegt dat door basisbrandstoffen te tanken er vuil achterblijft in de motor. "Beetje gek", aldus Oostwal. "De brandstof wordt tegenwoordig rechtstreeks in de cilinder gespoten."

BP zegt online dat het vuil al vanaf de eerste keer tanken wordt verwijderd, maar wie de klantenservice belt hoort dat het wel drie tot vier maanden kan duren voordat de eerste resultaten merkbaar zijn.

Geen verbetering

Volgens Oostwal is er met die ACTIVE-technologie geen of nauwelijks verbetering te merken. Het gaat BP volgens Oostwal meer om een 1% groter marktaandeel te behalen. "Zo redeneren ze echt ook intern. Als je kijkt naar de kosten en baten stelt zo'n toevoeging niks voor." We moeten minder korte stukjes rijden, dat helpt volgens Oostwal bij het bestrijden van vuil. Door langere afstanden te rijden, rijden we gemiddeld ook zuiniger.

Video niet beschikbaar

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie