Loterijverlies wil weer meer geld van consumenten
- Nieuws
- Loterijverlies wil weer meer geld van consumenten
[AVROTROS] Stichting Loterijverlies vraagt consumenten om meer geld. Dat blijkt uit een e-mail waarin Radar inzage heeft gehad die door de claimclub is verstuurd. Het geld zou nodig zijn om "kostbare procedures te voeren" als gevolg van "allerlei juridische en communicatieve trucs van de staat en de Staatsloterij".
Tien jaar geleden heeft Radar onthuld dat er oneerlijke winkansen waren bij de Staatsloterij in de periode 2000-2008. De prijzen vielen op onverkochte loten. In 2017 heeft Stichting Staatsloterijschadeclaim een schikking getroffen met de Staatsloterij. De schikking bestond uit een 'bijzondere trekking' waar alle oud-deelnemers gratis aan konden meedoen. Stichting Loterijverlies was het niet eens met deze compensatie. De stichting is van mening dat "de Staatsloterij geen enkel middel schuwt om kansen op een fatsoenlijke compensatie te ondermijnen". Gemiddeld zou een deelnemer 2000 euro schade hebben gehad in de periode 2000-2008, meldt Loterijverlies.
>>> Bekijk hier de volledige brief op de website van Radar
'Kwaad, onbetrouwbaar gevoel'
Radar krijgt de e-mail doorgestuurd van meerdere deelnemers van Loterijverlies. "Volgens mij zijn ze helemaal al uitgeprocedeerd en nu komen ze toch nog een keer met nieuwe kosten. Het gaf mij een heel kwaad, onbetrouwbaar gevoel. Het voelt voor mij als een phishingmail." Leden hebben bij aanmelding al deelnamekosten betaald. De hoogte hiervan was afhankelijk van de hoeveelheid loten waarmee men meespeelde.
Stijging van no-cure-no-pay-percentage
In de e-mail laat de claimclub weten dat het een bodemprocedure is gestart tegen de Staatsloterij om de inleg, rente, inschrijfgeld en het no-cure-no-pay-percentage terug te vorderen. Ook wil de stichting de geleden schade van consumenten terugvorderen. Het no-cure-no-pay-percentage is gestegen van 15% naar 20%. Dat is te lezen op de donatiepagina op de website van Stichting Loterijverlies. Consumenten worden hier niet op gewezen in de e-mail en hoeven hier ook niet mee akkoord te gaan aangezien je eerder al een overeenkomst met Loterijverlies hebt afgesloten waarbij er sprake was van 15%. No-cure-no-pay betekent dat bij uitkering de stichting 15/20% inneemt ter compensatie van de juridische kosten.
Donatie gevraagd
Loterijverlies vraagt om een extra bijdrage om de juridische procedures te kunnen betalen. Via een link kunnen consumenten een extra storting doen van 9,95, 15,95, 19,95 euro of een ander bedrag. Loterijverlies wil deze extra storting terugvorderen van de aansprakelijke partijen. Maryse Oranje, jurist bij De Vos & Partners, zegt dat de stichting juridisch gezien om zo'n vrijwillige bijdrage mag vragen. "Het is wel een beetje vreemd dat dit allemaal nu meer werk blijkt te zijn en de stichting om meer geld komt vragen." Dat is ook niet de eerste keer, ook op 31 augustus 2015 werd om extra geld gevraagd. Op 13 december 2016 kregen leden ook al een e-mail met het verzoek om nieuwe algemene voorwaarden te accepteren.
Loterijverlies niet bereikbaar
Radar heeft contact gezocht met de oprichter van Loterijverlies, Ferdy Roet. Stichting Loterijverlies bleek niet bereikbaar voor commentaar.
Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.
Video niet beschikbaar