Het Mediaforum
KRO-NCRV

Paul Jansen: “Je wil wel bovenop de actualiteit zitten, maar dan vervaagd de grens tussen talkshow en nieuwsuitzending”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Paul Jansen: “Je wil wel bovenop de actualiteit zitten, maar dan vervaagd de grens tussen talkshow en nieuwsuitzending”

do 15 juli 2021

Aan tafel zitten Elske Schouten, Paul Jansen en Spraakmaker Sadet Karabulut.

Het mediamoment van Jansen gaat over de worsteling van Canadese media met een verdachte in een zedenzaak. In de zaak identificeert de verdachte zich als vrouw. Wat moet je dan als media doen? En het verkeerd benoemen is daar strafbaar. Hoe zijn Canadese media hiermee omgegaan?

Het mediamoment van Schouten gaat over dansjes op TikTok. Dansers die pasjes verzinnen bij populaire liedjes zijn namelijk in staking gegaan, waarom? Heeft staken zin? Is het te bewijzen wie de dansjes heeft bedacht?

Terwijl de watersnood in Limburg gisteravond toenam, probeerden talkshows hun kijkers zo goed mogelijk van de ontwikkelingen op de hoogte te houden. Wat daarbij opviel: het maken van een programma met studiogasten is iets anders dan voortdurend schakelen met mensen op locatie, zo bleek gisteravond in Op1. Alle inspanningen en goede bedoelingen ten spijt, de gesprekken verliepen moeizaam door problemen met de verbindingen. Is het logisch dat het toch steeds geprobeerd werd? Het is natuurlijk een lastig dilemma. Je wilt zo actueel mogelijk zijn, maar je bent er eigenlijk niet op toegerust. Hoe moet je dat aanpakken? Is de urgentie belangrijker dan een goede verbinding? Is een talkshow hier een goed middel voor?

Een R-getal van boven de twee en besmettingen die torenhoog oplopen. De Tweede Kamer kwam gisteren terug van het zomerreces om het kabinet ter verantwoording te roepen voor het coronabeleid. Vooraf werden in de media de messen al geslepen, het zou een fel debat worden, minister De Jonge zou het zwaar krijgen te verduren, maar niets bleek minder waar. Het debat verliep relatief gemoedelijk. Hoe hebben onze mediakenners hier naar gekeken?