Het Mediaforum
KRO-NCRV

Renzo Veenstra: “Als media-organisatie ben je maar heel klein voor YouTube”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Renzo Veenstra: “Als media-organisatie ben je maar heel klein voor YouTube”

wo 14 juli 2021

Aan tafel zitten Jaap van Zessen, Renzo Veenstra en Spraakmaker Andrea Vonkeman.

Het mediamoment van Veenstra komt uit de Volkskrant van vanochtend. Het stuk is van Dick Zijp, humoronderzoeker en docent aan de Universiteit Utrecht. De kern van het betoog van Zijp is dat we ook voorzichtig moeten zijn met humor en dat het vaak machtsverhoudingen bevestigt. Je moet als je als minderheid een grap voor de kiezen krijgt, meelachen en dat kan contraproductief werken. Wat zijn de grenzen van humor?

Het mediamoment van Van Zessen gaat over de Tour de Tietema. Bas Tietema maakt filmpjes rondom de Tour de France. Die beelden zijn van YouTube afgehaald omdat er 'officieel beeld' in zit. De ASO, de organisatie van de tour, heeft er melding van gemaakt, waardoor de video’s geblokkeerd zijn. Wat zijn de belangen?

Het waren twee heerlijke coronavrij weken. We konden weer op het terras en naar de disco. Nu doen we niet alleen qua maatregelen een stap terug, ook in de media is het coronanieuws weer de absolute nummer 1. De bekende gezichten mochten de coronacrisis weer duiden. Als programmamakers kies je ervoor om deze duiders weer uit te nodigen. Is het logisch dat ze weer veelvuldig aan tafels zitten? Of is er een andere manier om het aan te pakken? Veel verhalen in de media zijn servicegericht, informatie over vakantielanden en wat ervoor nodig is om er heen te gaan. Is dat wel de taak van de media? Hoe scoren dit soort berichten online? En is het lastig om de informatie en artikelen up to date te houden?

Gisteravond was de ingelaste uitzending van Tijd voor Max te zien die helemaal in het teken stond van de zaak Tanja Groen. Het was tegelijkertijd een eerbetoon aan Peter R. de Vries die zich tot aan de aanslag vorige week intensief met de zaak bezighield. Hoe hebben onze mediakenners hier naar gekeken? Wat vinden ze van de aanpak van de makers? Veenstra: “Het is gewoon nieuws, op een slimme en mooie manier gedaan”.