'Seksualiseren van kinderen gebeurt in hoofden van volwassenen'
- Nieuws
- 'Seksualiseren van kinderen gebeurt in hoofden van volwassenen'
Afgelopen week tekenende tienduizenden mensen een online petitie om de Franse film Cuties (Mignonnes) van Netflix af te krijgen. Het promotiemateriaal zou jonge meisjes seksualiseren en dat schoot bij velen in het verkeerde keelgat. In Vanzelfsprekend vertelt scenarioschrijver Manju Reijmer dat hij de commotie snapt, maar boycotten te ver vindt gaan: "Als maker kies je niet voor je marketing. Een boek beoordelen op de cover is een heel slecht idee."
Video niet beschikbaar
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De door Maïmouna Doucouré geschreven en geregisseerde film gaat over de elfjarig Amy. Zij besluit, tegen de tradities van haar conservatieve islamitische familie in, zich aan te sluiten bij een vrijgevochten dansgroep. De regisseuse hoopt met de film het gesprek over de seksualisering van kinderen op sociale media aan te gaan.
Dat gesprek begon echter al voordat de film uitkwam. De Amerikaanse poster laat de groep jonge meisjes in korte broekjes en blote buik zien terwijl ze poseren in wat veel mensen 'ongepaste' poses vonden. Netflix bood haar excuses aan en veranderde het promotiemateriaal.
'Het spijt ons ontzettend voor het ongepaste promotiemateriaal dat we gebruikt hebben voor Mignonnes/Cuties', liet Netflix weten in een reactie op Twitter. 'Het was niet oké en het was ook niet representatief voor deze Franse film die een award heeft gewonnen op het Sundance Film Festival. We hebben de beelden en beschrijving geüpdatet.'
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Seksualiteit en kinderen
De angst bij volwassenen om kinderen en seksualiteit naast elkaar te plaatsen ziet Belle Barbé, pedagoog gespecialiseerd in seksuele opvoeding, vaker: "Volwassenen zien kinderen als onschuldig en die moeten beschermd worden. Seks, dat gaat over opwinding en geilheid. En dat past niet bij elkaar."
Toch ervaren kinderen ook seksualiteit en het is belangrijk dat we het daarover hebben benadrukt ze. "Het seksualiseren van kinderen gebeurt in de hoofden van volwassenen. Dus dan is het de vraag: moet je die meisjes anders gaan handelen zodat volwassenen zich comfortabel voelen?"
Misstap of sluwe marketing?
Wel zet ze haar vraagtekens bij de keuze om precies deze poster te gebruiken in het preutse Amerika. "Wat is de reden geweest om precies dat beeld te kiezen? Als het volledig uit goede bedoelingen is geweest: hou die poster en sta je mannetje. Maar als het een stunt is geweest denk ik oei zo mag je daar niet mee omgaan."
Dat het om een stunt gaat, is heel reëel benadrukt scenarioschrijver Manju Reijmer. "De marketingafdeling gaat echt niet denken 'de inhoud van de film is integer', die denkt gewoon 'hoe kan ik een zo groot mogelijk publiek over deze film laten praten'." Dat doel is volgens hem bereikt, maar wel op de verkeerde manier.
Vanzelfsprekend
In het NTR-programma Vanzelfsprekend bespreken en becommentariëren Fadua El Akchaoui en Nora Akachar actualiteiten en maatschappelijk relevante (al dan niet taboedoorbrekende) thema's met ruimte voor humor en persoonlijke verhalen. Iedere zaterdagavond tussen 21:00 en 22:00 uur, de hele maand augustus.