Waar is een privévliegtuig eigenlijk goed voor?
- Nieuws
- Waar is een privévliegtuig eigenlijk goed voor?
Je moet er een flink bedrag voor op je bankrekening hebben staan, maar dan kun je het je ook veroorloven: een privéjet. Toch zijn deze kleine toestellen steeds vaker het middelpunt van een discussie. Want kan zoiets in tijden van klimaatcrisis nog wel? Nee, zegt onderzoeker duurzaam toerisme, Harald Buitendijk, bij Spraakmakers.
De wereld achter privévliegtuigen
'Stukje pijnlijkheid'
Buitendijk ging afgelopen weekend naar de opening van kunstbeurs TEFAF in Maastricht, waar veel gasten werden ingevlogen met een privévliegtuig. Met de protestgroep Scientist Rebellion probeerde Buijtendijk hen te overtuigen van de schade die deze vliegtuigen veroorzaken. "Je confronteert de samenleving met een stukje pijnlijkheid", stelt Buijtendijk. "Veel mensen, ook de bezitters van deze vliegtuigen, weten dat het wringt en eigenlijk niet kan."
Bij de ingang van TEFAF protesteerde Scientist Rebellion, een groep bezorgde wetenschappers, met flyers tegen het privévliegtuig. Daarbij kregen ze wisselende reacties: "Je krijgt de gebruikelijke reacties, zoals: ik heb een elektrische auto. Er zijn mensen die wegkijken en mensen die het met ons eens zijn."
'Voornamelijk Quote 500-leden'
Journalist van het Eindhovens Dagblad, Richard Klevers, deed onderzoek naar de privéjets en sprak ook met eigenaren. "Dat zijn voornamelijk leden van de Quote 500", legt Klevers uit. "De meesten wilden trouwens helemaal niet praten over hun vliegtuig, omdat ze weten dat het een heet hangijzer is."
De grote vraag die Klevers stelde was toch vooral waarom mensen zo’n privévliegtuig hebben. De journalist sprak met Frank van Gool, die een uitzendbureau heeft voor Oost-Europese arbeidsmigranten. "Hij wees vooral op het gemak, je wint er veel tijd mee", aldus Klevers. "Maar aan de andere kant wilde hij zich ook bewust zijn van zijn vliegtuiggebruik door soms ook een lijnvlucht te nemen."
Toch is het niet zo dat de toestellen zelf vervuilender zijn. Volgens Klevers is het vooral vervuilend als je het omrekent per passagier. "Een lijnvlucht vervoert bijvoorbeeld 60 mensen. Een privétoestel meestal een of twee. Dus zo bekeken is het veel vervuilender."
52 miljoen
In Nederland hebben overigens niet veel mensen een privéjet, volgens Klevers gaat het om ongeveer veertig stuks. Eigenaren bezitten ook altijd maar één toestel, behalve ondernemer Richard van der Walle die er tijdelijk twee had. "Kort geleden kocht hij een exemplaar van 52 miljoen, maar die heeft hij alweer te koop gezet. Dit deed hij door de discussie die rond het fenomeen is ontstaan."
KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.