Zo voorkom je de verspreiding van Covid-19 in orkesten
- Nieuws
- Zo voorkom je de verspreiding van Covid-19 in orkesten
Hoe kun je een orkest laten optreden met een minimaal risico op verspreiding van Covid-19? De luchtstroom is essentieel, blijkt uit nieuw onderzoek. Als de ventilatie goed is, hoeven de muzikanten niet allemaal op anderhalve meter afstand van elkaar te zitten.
Open deuren zijn cruciaal, laat de studie zien. Daardoor verdwijnen de aerosolen uit de lucht. Daarnaast is de plaatsing van de muzikanten van belang. Instrumenten die de meeste aerosolen verspreiden – trompetten, hobo’s en klarinetten – kun je het beste achterop het podium zetten, dicht bij de plekken waar de lucht wordt afgevoerd.
Veilig op 60 centimeter, onveilig op 4 meter
Als je die regels in acht neemt, kunnen muzikanten zelfs op 60 centimeter afstand van elkaar veilig zitten, aldus deze studie. Bij slechte ventilatie hoeft zelfs een afstand van 4 meter nog niet genoeg te zijn.
Het onderzoek is gedaan in twee concertzalen in de Amerikaanse staat Utah. De wetenschappers gebruikten bestaande data over de verspreiding van aerosolen door blaasinstrumenten, en combineerden die met metingen aan het ventilatiesysteem in de twee zalen. Op basis daarvan maakten ze een model dat de uitstoot van aerosolen door muzikanten tijdens een uitvoering in beeld bracht.
De strijkers vormen in vergelijking tot de blazers een verwaarloosbaar risico, zolang ze vooraan zitten en een mondkapje dragen. Ze gingen er daarbij vanuit dat de muzikanten allemaal het hele concert lang allemaal speelden, wat in praktijk nooit voorkomt. De uitkomst van de studie is daardoor een worst case-scenario.
De studie, verschenen in Science Advances, kan niet zomaar op elke concertzaal worden toegepast. Hoewel sommige uitkomsten algemeen geldig zijn – zoals de plaatsing van de blazer achteraan vlak bij de luchtafvoer – heeft elke zaal specifieke, unieke eigenschappen.
Daarnaast is het vanuit artistiek oogpunt ook niet altijd mogelijk om muzikanten op de plek te zetten die op basis van deze studie ideaal zouden zijn. Componisten schrijven hun stukken bijvoorbeeld vaak met een specifieke indeling van het orkest in hun hoofd, waarbij de kleine blazers vaak vooraan zitten.