Waarom is de visdeurbel zo populair? 'Iets positiefs ten opzichte van veel negativiteit'
- Nieuws
- Waarom is de visdeurbel zo populair? 'Iets positiefs ten opzichte van veel negativiteit'
De visdeurbel in Utrecht is voor het vijfde jaar op rij weer aangezet. De site, waar je op een onderwatercamera kunt meekijken en de sluiswachter kunt waarschuwen als er vissen bij de ingang wachten, is enorm populair. Bijna 3,5 miljoen mensen namen vorig jaar een kijkje. Vanwaar die populariteit? "Mensen zijn erg verrast over zo'n positief en kneuterig verhaal. Zeker als ze erachter komen dat het gewoon echt is", zegt bedenker Mark van Heukelum bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Een livestream van troebel groen water, als je mazzel hebt dan zie je af en toe iets voorbij drijven of zwemmen. Waarom trekt zoiets miljoenen mensen? Bedenker Van Heukelum is zelf eigenlijk ook een beetje verbaasd. "Het heeft iets spannends, geloof ik. Je kijkt in het luchtledige en er is een kans dat er zomaar een vis opdoemt."
Deurtje open
De stadsecoloog bedacht de visdeurbel voor de Weerdsluis in Utrecht. "Als je een vis ziet, kan je op de digitale bel drukken. Dan ontvangen wij een screenshot van die vis en zien we hoeveel en welke vissen er liggen te wachten. Dan nemen wij contact op met de sluiswachter om te vragen of hij de deuren wil openen."
Van over de hele wereld
Mensen van over de hele wereld blijken dus heel graag op die digitale bel te willen drukken. Toen Van Heukelum die populariteit opmerkte, ging hij zich ook afvragen wat het geheim nou precies is. "Mensen vinden het heel gaaf om een kleine bijdrage op grote afstand te kunnen leveren en dat ook nog eens met zoveel mensen uit zoveel landen te doen. Het is ook een beetje positief nieuws ten opzichte van negativiteit."
"Dit is waar het internet voor is bedoeld", zeggen mensen tegen Van Heukelum. Ze worden er volgens de ecoloog gelukkig van en hebben het zelfs al in de agenda gezet. De makers van de site waren vorig jaar helemaal overdonderd toen bleek dat de stream continu vol zat.
Via sociale media ging het de hele wereld over. "Allerlei influencers hadden het gedeeld en binnen no time werden we het ene moment vanuit Brazilië bekeken en dan weer vanuit Canada en Australië", vertelt de ecoloog.
'Eerste vis is geweldig'
Als je nu naar de site gaat, zie je mogelijk nog weinig, vertelt Van Heukelum. "We zitten nog vroeg in het seizoen, dus er zijn nog niet veel vissen." De ecoloog hoopt dat mensen het geduld hebben om te blijven kijken. "De eerste vis is altijd geweldig om te zien."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!