Wint vliegtuigfabrikant Airbus de concurrentiestrijd van Boeing?
- Nieuws
- Wint vliegtuigfabrikant Airbus de concurrentiestrijd van Boeing?
Wanneer je een vliegreis maakt, zit je gegarandeerd in een model van Boeing of Airbus. De twee vliegtuigbouwers zijn al decennia verwikkeld in een concurrentiestrijd. De afgelopen jaren lijkt Airbus de strijd steeds meer te winnen, met name na een crisis aan incidenten en defecten van Boeing-toestellen. "Boeing heeft heeft erg lang doorontwikkeld aan hun bestaande ontwerp", zegt Rico Luman, sectoreconoom luchtvaart bij ING research, bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
"Dan begin je wel te twijfelen aan de kwaliteitscontroles en autoriteiten bij zo'n vliegtuigbouwer", zegt Luman. Het is steeds Boeing die in het nieuws verschijnt, maar het straalt ook af op de rest van de luchtvaartsector, volgens de sectoreconoom. "Het vertrouwen om te vliegen neemt steeds meer af, terwijl het normaal gesproken heel veilig is om te vliegen."
Duopolie
De Amerikaanse Boeing begon begin twintigste eeuw met productie, waarop Airbus volgde met productie in Europa tijdens de jaren 70. Een heuse duopolie. "De kosten lopen zo hoog op dat je al heel snel ten onder kan gaan binnen deze sector", zegt Luman.
"Het is een mix van merken en modellen per luchtvaartmaatschappij", zegt Luman. Boeing kende een crash in 2018 en 2019. Dit heeft een enorme daling van vliegtuigproductie ingeluid, omdat ze aan de grond werden gehouden vanwege inspecties bij Boeing zelf. "Sindsdien zijn ze, mede door corona en onzekerheid van de luchtvaarttoekomst, niet terug op het niveau van voorheen", zegt de sectoreconoom. Begin dit jaar brak er een deur van een Boeing bij een Alaska Airlines-toestel open. "Nu zijn ze weer opnieuw het onderwerp van een onderzoek", vertelt Luman.
Problemen in toeleveringsketens, opschalingen en personeelstekorten zijn groots en raken de hele sector. De beurskoers stortte in 2020 met tweederde in en sindsdien is de koers niet meer hersteld, volgens Luman. Met de concurrent gaat het een stuk beter, al zijn ook zij nog niet op het pre-corona-niveau.
De concurrentiestrijd
De gemoederen tussen de luchtvaartbouwers liepen in het verleden hoog op. Zo hoog dat er over en weer zaken werden aangespannen, waar zelfs internationale scheidsrechters aan te pas dienden te komen. "Deze zaken gaan vaak over staatsteun. Bij die miljarden aan ontwikkelingskosten zijn er garanties van overheden nodig", zegt Luman. "Dit kan als concurrentievervalsing worden afgedaan." Uiteindelijk zijn de bedrijven eruit gekomen, al is er ook veel minder concurrentie door alle tekorten.
Of Boeing de concurrentiestrijd gaat verliezen? "Airbus lijkt wel de voorsprong op het gebied van technologie te hebben, aangezien Boeing zo lang heeft doorontwikkeld aan het bestaande ontwerp." Echter ontwikkeld Boeing niet alleen burgerluchtvaart, maar levert en onderhoudt zij ook toestellen voor defensie. "En defensie wordt alleen maar belangrijker", zegt Luman.
Zoek de verschillen
Boeing en Airbus hebben verschillen in interieur en uitstraling, maar er zit ook verschil in de technische aspecten. Piloten worden specifiek opgeleid voor één type toestel. "Daardoor knelt de situatie ook", zegt Luman. "Het laten overkomen van vliegtuigen en overzetten van personeel is erg lastig."
Testpiloot Alexander in 't Veld van de TU Delft laat in een onderzoekssimulator de verschillen tussen de twee types zien. "Een Boeing is een conventioneel toestel, dat stuurt klassiek. Het is niet makkelijk een Boeing te vliegen", zegt In 't Veld. "Daar kun je een soort beroepsgeluk uit halen." Een Airbus is, volgens de testpiloot, een veel moderner concept. "Het is te vergelijken met het verschil tussen een klassiek schakelautootje en een automaat met stuurbekrachtiging rijden."
Filosofie
De filosofie van de vliegtuigen is daarentegen echt anders, volgens In 't Veld. "Boeing gaat meer uit van de vlieger zelf, waarbij de vlieger het laatste woord heeft. Ondersteboven vliegen kan wel, mocht het echt nodig zijn." In een Airbus is dit niet het geval, haar filosofie is met name het beschermen van de vlieger. "Je kan manoeuvreren wat je wil, maar een Airbusvliegtuig zorgt ervoor dat je geen enkel limiet overschrijdt." Wanneer alles zo gestroomlijnd en mooi als bij Airbus wordt gemaakt, worden er ook weer allerlei systemen aan boord gehaald die hun eigen problemen kunnen hebben, stelt de testpiloot.
Chinese concurrentie
Er is een Chinees vliegtuig dat mogelijk op de markt komt, al heeft dat nog geen certificering ontvangen. Volgens Luman hoeven Airbus en Boeing zich nog even geen zorgen te maken voor een nieuwe concurrent. "In de VS en Europa zal dit model niet snel gecertificeerd worden, veiligheid gaat boven alles binnen de luchtvaart."
Volgens Luman kunnen we met een gerust hart in beide soorten modellen stappen. "Over het algemeen is het allemaal goed."
KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.