Het verschil tussen het oude en nieuwe circuit in Zandvoort
- Nieuws
- Het verschil tussen het oude en nieuwe circuit in Zandvoort
Hoeveel verschil zit er in de baan waar Max Verstappen in 2014 op reed, en de baan waar hij komend weekend over heen gaat racen? Schrijver Koen Vergeer heeft het antwoord. Hij schreef het boek Zandvoort Een kleine geschiedenis van de Grote Prijs van Nederland 1948-2020
Wat is de charme van het nieuwe circuit in Zandvoort?
Vergeer in NOS Met het Oog op Morgen: '"De baan is aangepast aan de huidige Formule-1, daarvoor moesten een aantal bochten verbreed worden.'' Door de bredere bochten kunnen coureurs meer gas geven op het rechte stuk. Het is niet de enige aanpassing. Wanneer je een kaart van het oude circuit naast het nieuwe circuit legt, zie je een grote verandering.
Duinen en glooiend asfalt
De ziel van Zandvoort is volgens Vergeer met de verbouwing van het circuit behouden. Het 'glooiende asfalt is nog steeds te zien door de duinen heen, noemt hij als eerste voorbeeld.
En dat niet alleen: ''De tarzanbocht is behouden gebleven. Het is een hele bepalende blinde bocht, die vindt iedereen geweldig.'' De baan loopt omhoog waardoor de bocht niet helemaal te zien is. ''Dat vinden coureurs natuurlijk spannend.''
Raceromantiek
De Formule-1-liefhebber kijkt uit naar vrijdagochtend twaalf uur: ''Dan gaat de pitchstraat open en kunnen auto's eindelijk weer op Zandvoort rijden.'' Het brengt hem terug naar 1973 en 1985. Vergeer kan zich de sfeer rondom de race nog goed herinneren: ''Dan kom je daar, je ziet de zee en het waait lekker. Het geeft een vakantiegevoel.'' Hij noemt het raceromantiek. ''Met zijn alle na de race de zee in.''