MotoGP: Martín verliest koppositie binnen 24 uur, Veijer net naast podium in Moto3
- Nieuws
- MotoGP: Martín verliest koppositie binnen 24 uur, Veijer net naast podium in Moto3
De MotoGP streek dit weekend neer in Indonesië, waar de Spaanse Jorge Martín tijdens de sprintrace van zaterdag de koppositie in de ranglijst overnam - om die een dag later na een val weer kwijt te raken aan grote concurrent Francesco Bagnaia. In de Moto3 eindigde de Nederlandse Collin Veijer op 0,190 seonden van zijn eerste podiumplaats. "Hij begint toch een beetje onze vedette te worden", zegt commentator Hans van Loozenoord over de pas 18-jarige coureur.
Motorcoureur Francesco Bagnaia heeft de Grand Prix van Indonesië gewonnen. De Italiaan, op de vijfde rij gestart, versloeg na een inhaalrace zijn grote concurrent Jorge Martín (vertrokken vanaf de tweede rij). Daarmee heeft Bagnaia de koppositie in het klassement weer heroverd. Die raakte hij zaterdag kwijt aan Martín na een mislukte sprintrace, waarin hij niet verder kwam dan de achtste plek.
Commentator Hans van Loozenoord noemt de grand prix van zondag, op het circuit van Pertamina Mandalika, spectaculair. "Martín maakt een wereldstart, gaat aan de leiding, pakt drie seconden voorsprong en gaat ineens in de zevende ronde van de wedstrijd ineens op vrij onverklaarbare wijze op zijn kokosnoot." Hoe kan dat? "Hij kwam net buiten de ideale lijn en die is op dit circuit heel smal", legt Van Loozenoord uit. "Kom je daarbuiten, dan heb je meteen minder grip en ben je snel de controle over je motor kwijt." Omdat Martín de race niet afmaakte en daarmee geen punten pakte, is hij de koppositie na 24 uur weer kwijtgeraakt.
'Bendsneyder heeft de weg naar boven weer gevonden'
De Nederlandse Bo Bendsneyder kwam zondagochtend in Lombok in actie in de Moto2. Een thuiswedstrijd, aangezien zijn team Pertamina Mandalika uit Indonesië komt en zijn vader ook van Indonesische komaf is. Bendsneyder eindigde als twaalfde. Van Loozenoord: "Daar had meer ingezeten, maar hij maakte een foutje en werd een paar ronden voor het einde naar buiten gedrukt. Hij wist de schade gelukkig enigszins te beperken: een twaalfde plek betekent nog altijd vier punten voor het kampioenschap. Dat betekent toch dat hij de weg naar boven weer gevonden heeft."
De 17-jarige Zonta van den Goorbergh kon de Moto2-race niet afmaken na een val. "Helaas geen punten voor hem. Maar hij heeft met een negende startplek wel laten zien dat-ie dit seizoen op sommige momenten wel degelijk de snelheid heeft. Dat voorspelt veel moois voor de toekomst, want hij is nog erg jong."
'Rookie' Veijer grijpt net naast eerste podiumplek
In de Moto3 greep Collin Veijer (18) op 0,190 seconden net naast het podium: plek vier. "Dat begint toch een beetje onze vedette te worden", zegt Van Loozenoord. "Het is een rookie. Alle circuits zijn nieuw voor hem, zeker die buiten Europa. Hij kwalificeerde zich als vierde, zat in de kopgroep en heeft een paar ronden aan de leiding gereden. Hij duelleerde met mensen die de dienst uitmaken in de titelstrijd, viel toen in de voorlaatste ronde terug naar de zevende plek. Maar hij pakte gewoon drie jongens terug, alsof ze stilstonden." Het lijkt een kwestie van tijd voordat Veijer voor het eerst in zijn profcarrière op het podium verschijnt.
Hij begint toch een beetje onze vedette te worden
De temperatuur in Indonesië tikte voor aanvang van de Moto2-race zo'n 34 graden aan, zegt Van Loozenoord. In tegenstelling tot Formule 1-coureurs klagen motorrijders minder over warme temperaturen. Ondanks de hoge luchtvochtigheid en de warme pakken die ze dragen. Van Loozenoord legt uit hoe dat komt: "Motorcoureurs kunnen met hun lichaam af en toe even buiten de kuip hangen. Dan krijgen ze meer verkoeling van de rijwind. Bovendien kunnen ze ook drinken als het moet, met een slangetje."
Formule 1-coureurs hebben die luxe niet, vervolgt Van Loozenoord. "Er komt bijna geen frisse lucht in die cockpit. Er is bijna geen doorstroming van lucht, dus die temperatuur loopt op tot bijna vijftig graden. Daar hebben motorcoureurs geen last van. Die buitentemperatuur van dertig graden, daar kunnen ze mee dealen door tijdens het remmen even met hun hoofd in de wind te gaan zitten."
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.