Sport
KRO-NCRV

F1 na 2025 niet meer in Zandvoort? 'Afhankelijk van Verstappen'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. F1 na 2025 niet meer in Zandvoort? 'Afhankelijk van Verstappen'

De Formule 1-race in Zandvoort vindt komende weekend weer plaats. Vandaag begint de eerste training en trekken er honderduizenden mensen richting de kustplaats om de Grand Prix te zien. Het is een volksfeest te noemen en de lokale economie vaart er wel bij. Ondanks de geschatte 65 miljoen euro die het oplevert, zijn er ook tegenstanders van het circuit. Zo is de infrastructuur niet geschikt voor zo'n toeloop en lijdt het kwetsbare duinlandschap er extra onder. Het contract van het circuit met de FOM (Formula One Management) loopt na volgend jaar af, maar wat zijn de kansen dat dit verlengd wordt? "Zandvoort is er klaar voor", zegt Jan-Jaap de Kloet, wethouder Zandvoort bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

"Het is net als een huwelijkskandidaat die 'ja' moet zeggen", stelt Louis Dekker, F1-verslaggever bij de NOS, over de positie van Zandvoort in deze. "Maar dan komt de komma." Volgens de verslaggever komen er namelijk een boel verplichtingen bij kijken voor de gemeente.

Verstappen

Daarnaast ligt er de discussie of het event in Zandvoort eens per twee jaar plaats zou moeten vinden, terwijl er gerouleerd wordt met een andere Europese locatie. De F1-trots van eigen bodem, Max Verstappen, speelt in deze beslissing een grote rol. "Je bent afhankelijk van wie er rijdt en wie er dus ook publiek trekt", zegt Dekker. Verstappen heeft laten weten over de helft van zijn carrière te zijn. "Dat geeft ons nog acht jaar, maar hij kan er ook eerder de brui aan geven." Het contract van Verstappen bij Red bull loopt nog tot 2028. "Als er gerouleerd moet worden, is 2028 al erg snel."

'Zandvoort is er klaar voor'

Zandvoort is klaar voor verlenging, volgens De Kloet, ook wel wethouder Dutch Grand Prix Formule 1 in Zandvoort genoemd. Hij en zijn collega's zijn verantwoordelijk voor de mobiliteit om het circuit heen. "We zijn trots dat zo'n wereldevenement binnen onze gemeente plaats vindt, maar het is een boel geregel." Wel ziet de wethouder dat zijn gemeente door het event op de kaart wordt gezet.

Organisatie

"Alles is tot in de puntjes geregeld", zegt De Kloet. Kijkend naar mensen in de buurt, die tegen het grootse gemotoriseerde sportevent, benoemt De Kloet dat de gemeente de bewoners zo goed mogelijk probeert te begeleiden gedurende het event. Aya Langeveld, woonachtig in Overveen, is het hiermee eens. "Het is wel prima georganiseerd hier, daar kan de overheid nog een puntje aan zuigen", zegt de Overveense terwijl ze uitkijkt op het circuit aan de eind van haar straat. Zelf kiest zij ervoor om het weekend weg te gaan en te ontsnappen aan de F1-drukte. "Van mij mag het klaar zijn, met name door de druk op het duingebied."

'Belast het duingebied'

Langeveld is niet de enige die zich zorgen maakt om het duingebied. Karel van Broekhoven woont ook in de buurt van het circuit: "Een weekendje zou nog wel kunnen , maar we hebben hier dagelijks last van." Van Broekhoven is lid van de stichting Rust bij de Kust. "Het rijden tast het karakter van het duinlandschap aan, in zowel flora als fauna." Normaal gesproken ligt de maximale belasting voor het gebied op een maximum van 200 kilo stikstof per hectare. "De Grand Prix gooit daar alleen al 2000 kilo overheen", zegt Broekhoven.

Verhuizing?

"We hebben nog een mooi circuit in Assen, grapt Langeveld. Dat is vloeken in de kerk, volgens voormalig F1-coureur Michael Bleekemolen. "Er ligt een boel historie, waardoor Zandvoort de aangewezen plek is. Al heeft Assen wel betere toevoerwegen."

De kansen van Verstappen Schat de voormalig F1-coureur hoog in: "Veel publiek aan de kant, dat doet goed en dat zal hem helpen."

Ster advertentie
Ster advertentie