Politie: 'Maak inbouwen verborgen ruimtes in auto’s strafbaar'
- Nieuws
- Politie: 'Maak inbouwen verborgen ruimtes in auto’s strafbaar'
[WNL] Garagehouders die verborgen ruimtes inbouwen in auto's wanen zich onaantastbaar. Het creëren van zo'n ruimte, waar drugs, grote sommen cash geld of wapens kunnen worden verborgen, is niet strafbaar en is daardoor voor garagehouders zeer lucratieve en risicoloze handel. Het leidt daarom tot een toename van het aantal garages dat verborgen ruimtes inbouwt.
Dat blijkt uit een intern politierapport, uitgevoerd door recherchekundige Juliën Visser, waaruit de belangrijkste conclusies gedeeld zijn met de NPO Radio 1-podcast Het Onderzoeksbureau. Op basis van het onderzoek is bij het ministerie van Justitie en Veiligheid namens de politie de aanbeveling gedaan het inbouwen van verborgen ruimtes strafbaar te stellen.
#3 - Het Onderzoeksbureau: Politie machteloos als garagebedrijven verborgen ruimtes inbouwen in auto's - Het Misdaadbureau
Verborgen ruimtes worden vaak in auto’s gebouwd om drugs, wapens of grote sommen cash in te kunnen verbergen. Het gaat om ruimtes in bijvoorbeeld het dashboard, het middenconsole of de achterbank, die soms pas tevoorschijn komen na het indrukken van een knop of het gebruiken van een magneet. Als een verborgen ruimte wordt ontdekt in een auto, wordt het voertuig door de politie in beslag genomen en vernietigd.
De politie ontdekt steeds meer auto’s met verborgen ruimtes. In 2019 zijn er 340 auto's in beslag genomen, een verdubbeling van het aantal in 2018. De cijfers van 2020 zijn nog niet bekend, maar volgens de politie zet de stijging door.
Niet strafbaar
Omdat het inbouwen van verborgen ruimtes niet strafbaar is, merkt de politie dat garagebedrijven alleen aangepakt kunnen worden als zij zich met een strafbaar feit bezighouden, naast het inbouwen van de geheime vakken. Politiemensen van het Flexibel Interventie Team, onderdeel van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid, merken in de praktijk dat garagebedrijven nauwelijks kunnen worden aangepakt, zo bevestigt Lisette Koning, woordvoerder van de Landelijke Eenheid. Zij zien dat er een vermenging tussen onderwereld en bovenwereld komt, als garagehouders dit ongestraft kunnen blijven doen.
De NPO Radio 1-podcast Het Onderzoeksbureau kwam zelf ook undercover in contact met inbouwers van verborgen ruimtes, die aanbieden vanaf 3.000 euro een verborgen ruimte in te bouwen. Volgens deze inbouwers zijn vooral een Kia Picanto, Renault Clio en een Volkswagen Golf 7 geschikt om verborgen ruimtes in te laten bouwen.
Makkelijk geld verdienen
Het Flexibel Interventie Team vindt het belangrijk dat de wetgeving verandert, vertelt woordvoerder Lisette Koning. Voor garagehouders is het makkelijk geld verdienen, en niet strafbaar. Dus zou er volgens het Flexibel Interventie Team een consequentie aan moet hangen als een garagebedrijf criminelen faciliteert door een verborgen ruimte te installeren: het inbouwen moet strafbaar worden.
Uit het onderzoek van recherchekundige Juliën Visser blijkt dat onder meer garagebedrijven die gespecialiseerd zijn in het inbouwen van elektronica, zoals navigatiesystemen en camera’s, zich bezighouden met de bouw van verborgen ruimtes. Visser ziet dat er bij de politie weinig onderzoek wordt gedaan naar inbouwers, omdat ze niet vervolgd kunnen worden.
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek van Visser heeft de politie, via de Landelijke werkgroep Verborgen Ruimtes, bij het ministerie van Justitie en Veiligheid aanbevelingen gedaan waarin zij adviseren om het inbouwen van verborgen ruimtes strafbaar te stellen. Daarnaast moet er volgens diezelfde aanbevelingen meer samenwerking komen tussen de verschillende politieteams, en moet de internationale samenwerking verbeterd worden.
Het Onderzoeksbureau
Het Onderzoeksbureau is een podcast van Omroep WNL, waarin journalisten Sandra van den Heuvel en Bram Endedijk elke twee weken duiken in een wereld van misdaad of misstanden. De podcast is te beluisteren in NPO Luister, via de website en app van NPO Radio 1, of in je favoriete podcastapp.