Podcast

Deze marketeer besloot alleen nog maar reclame te maken voor wat de aarde beter maakt

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze marketeer besloot alleen nog maar reclame te maken voor wat de aarde beter maakt

Topmarketeer Mark Woerde vloog de hele wereld over om reclamecampagnes te bedenken voor de grootste merken. Maar op een gegeven moment kon hij zichzelf niet meer in de spiegel aankijken. Hij besloot alleen nog maar zaken aan te nemen die de planeet en de mensheid beter maken. Dat kan iedereen, denkt hij: "Begin gewoon eens in je eigen straat", zegt hij in de podcast Goed Werk.

Goed Werk #2 - Reclameman Mark Woerde wil nooit meer reclame maken voor vliegreizen - Geld of je leven

Woerde's vuur voor de goede zaak ging branden toen hij het fenomeen Burendag bedacht, in opdracht van Douwe Egberts. Een groot succes, want het bestaat nog steeds. Het deed hem realiseren dat merken veel positieve impact kunnen hebben op de maatschappij. "Dan gaat het niet meer over koffie verkopen, maar over échte dingen", vindt hij.

Hij ging proberen om bedrijven betekenisvoller te maken en richtte de denktank LetsHeal op. "Toen ik daarmee kwam, werd ik door de helft van de zaal uitgelachen. Reclame gaat over dromen verkopen en jij hebt het opeens over echte problemen aanpakken. Dat is ongeveer het stómste wat je kunt doen, dachten mensen." Maar deze wrijving zorgde juist dat hij veel aandacht kreeg. "Die weerstand heeft me achteraf heel veel gebracht", vertelt hij.

Pedofielen

Woerde wordt gedreven door 'heilig vuur’' zo zegt hij. Hij voelde dit bijvoorbeeld voor slachtoffers van pedofielen, waarvoor hij de campagne Sweetie bedacht voor Terres des Hommes. Ook is hij veel met het klimaat bezig. Voor veel mensen zullen deze wereldproblemen groots aanvoelen, maar als je klein begint kan iedereen iets voor zijn medemens betekenen. "Begin klein, extreem klein, zo klein dat je je er bijna voor schaamt", is zijn tip. Probeer in je eigen straat een probleem te ontwaren en ga een oplossing bedenken.

Zelf denkt hij momenteel niet zo klein meer: onlangs bracht hij allerlei religieuze leiders bij elkaar voor een klimaatboodschap. Dat andere marketeers hun talenten nog steeds gebruiken om vliegreizen te verkopen. "Hoe haal je het in je hoofd om met jouw talent de aarde moedwillig kapot te maken?" vraagt hij zich af. "Maar het werkt niet om dat tegen mensen te zeggen…"

Goed Werk is een wekelijkse podcast van de EO en het Nederlands Dagblad over zin hebben in je werk. Margje Fikse en haar vaste tafeldame, ‘kantooramazone’ Japke-D. Bouma praten met uiteenlopende gasten.

Ster advertentie
Ster advertentie