'Vreugdevuur veel vervuilender dan een dieselauto'
- Nieuws
- 'Vreugdevuur veel vervuilender dan een dieselauto'
De nieuwjaarstraditie van het stichten van een vreugdevuur is veel vervuilender dan alle dieselauto's in Den Haag bij elkaar. Dat viel te lezen in een ingezonden brief in de Volkskrant. Oud-brandweercommandant Theo van Gemert berekent daarin hoeveel CO2 en andere uitstoot vrij moet zijn gekomen bij de vuurstapels in Scheveningen en Kijkduin.
Hij vergelijkt de uitkomsten met de uitstoot van dieselauto's die uit de Haagse binnenstad worden geweerd. "Ik reken even uit wat er bij het vreugdevuur in Scheveningen vrij kwam: ruim 100 duizend pallets op stapels à 25 kg is 2,5 miljoen kilo hout. Bij verbranding van één kilo komt zo'n 1,63 kg CO2 vrij (bij niet volledige verbranding). Dat is zo'n 4 miljoen kilogram." Dat is volgens Van Gemert veel hoger dan wat dieselauto's in Den Haag samen uitstoten.
Video niet beschikbaar
Geen optimaal verbrandingsproces
Chemisch ingenieur Jaap Koppejanwijst er op dat met name de uitstoot van fijnstof bij de verbranding van hout hoger is dan bij het verbrandingsproces in de motor van dieselauto's. "Bij open vuur is er sprake van slechte verbrandingskwaliteit door de onvolledige verbranding in de vuurstapel. We kennen allemaal de beelden op TV van de zwarte roetdeeltjes die neerdalen van de twee brandstapels bij Den Haag in de oudejaarsnacht", aldus Koppejan.
"Uit onderzoek van een Duitse weerkundige is gebleken dat rond de jaarwisseling net zo veel fijnstof wordt uitgestoten als op 55 normale dagen in Duitsland", vertelt Koppejan. De uitstoot van de Haagse vuren staat ongeveer gelijk aan 3 procent van de totale uitstoot van alle personenauto's in Nederland, ofwel 250.000 auto's die in totaal circa 3 miljard kilometer rijden.
Houtverbranding schadelijk voor uitstootreductie
Voorzitter Jos Merks van Stichting Luchtfonds wil dat de verbranding van hout wordt meegenomen in de berekeningen van de toename van CO2 in de lucht. Volgens hem is dat nu niet het geval: "De opname van CO2 door bomen gaat namelijk langzamer dan de uitstoot bij verbranding van hout." In zijn berekening gaat Merks er vanuit dat een boom pas na 30 jaar zijn maximale opname capaciteit bereikt.
Naast de uitstoot van CO2 zorgen de brandstapels ook voor uitstoot van fijnstof. Op zijn advies stopt de gemeente Blaricum volgend jaar met het verbranden van kerstbomen. "Ik heb ze voorgerekend dat de verbranding van een boom van 13 kilo gelijk staat aan 1000 kilometer uitstoot door een dieselauto." Hij noemt het dan ook hypocriet om diesels te weren en tegelijkertijd vreugdevuren en paasvuren toe te staan.
Radio EenVandaag
Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.