Duizenden rechtszaken per jaar over autobelasting
- Nieuws
- Duizenden rechtszaken per jaar over autobelasting
Ruim 3.000 keer per jaar wordt de gang naar de rechter gemaakt vanwege de belasting op auto's. Vaak ontstaat discussie over de hoogte van de belasting op geïmporteerde auto's, zo blijkt uit onderzoek van Reporter Radio.
Op veel punten is de Wet BPM – de autobelasting – zo onduidelijk dat juristen ruimte zien om te procederen tegen de Belastingdienst. Uit cijfers van de Raad voor de Rechtspraak blijkt dat er in 2018 in totaal 3.364 keer de gang naar de rechter werd gemaakt. Ter vergelijking: in 2017 was dat nog 1.245 keer.
Tweedehands importauto's
Omdat in Nederland te weinig interessante auto's op de tweedehandsmarkt te krijgen zijn, is een bloeiende markt ontstaan rond het importeren van auto's. In 2017 werden 255.000 auto's uit het buitenland gehaald. Bovendien is een auto uit het buitenland vaak een stuk goedkoper. "Gemiddeld scheelt het tussen de 7.000 en 10.000 euro", vertelt importeur Marco Nieuwenhuizen van Automotive Import.
Over die geïmporteerde auto's moet belasting betaald worden, de zogenaamde BPM. Maar hoe hoog die belasting per auto ligt, daar ontstaat veel discussie over tussen importeurs en de Belastingdienst. Om te bepalen hoeveel BPM de importeur moet afdragen, wordt vastgesteld wat de waarde van de auto is. Auto's zonder bijzonderheden leveren weinig problemen op. Bij auto's met schade is dat een ander verhaal.
Een importauto met schade moet getaxeerd worden. De waarde van een schade-auto wordt vervolgens vastgelegd in een taxatierapport. De grote vraag is hoeveel een auto in waarde daalt door schade? De ene kras geldt als een gebruiksspoor en zorgt daarom niet voor waardevermindering, de andere iets grotere kras geldt als schade en zorgt er wel voor dat de waarde daalt.
Discussieputen binnen Wet BPM
Een importeur doet aangifte voor de BPM, de Belastingdienst kan vervolgens een naheffing opleggen als ze het niet eens zijn met de waarde die in de aangifte wordt opgegeven. Gaat een importeur in beroep, dan ontstaat een rechtszaak. Maar de importeur kan ook in beroep gaan tegen zijn eigen aangifte – en zo ontstaan er nog meer rechtszaken.
Die zaken gaan niet alleen over de aangifte op basis van een taxatierapport. Er zijn binnen de Wet BPM tal van discussiepunten. Bijvoorbeeld of een auto gezien moet worden als 'nieuw', of 'gebruikt'. De rechter bepaalde onlangs dat een auto die een paar kilometer gereden heeft en op kenteken heeft gestaan in het buitenland 'gebruikt' is. Dat maakt de waarde van zo'n auto een stuk lager en dus rust er ook minder BPM op.
Als de rechtszaken met duizenden gevoerd worden dan moet je je afvragen of de belasting wel klopt
BPM afschaffen?
Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt van het CDA volgt het BPM-dossier en stelde al eerder Kamervragen aan de verantwoordelijke staatssecretaris van Financiën, Menno Snel. "Als de rechtszaken met duizenden gevoerd worden dan moet je je afvragen of de belasting wel klopt. Dat vind ik ontzettend veel, het is een relatief kleine belasting", reageert Omtzigt.
Brancheorganisatie Bovag is zelfs voor het afschaffen van de BPM: "In veel gevallen waarin de Belastingdienst de taxatie aanvecht, blijken de betreffende taxateurs voor de rechter aan het langste eind te trekken. Afschaffen van de BPM zou de ultieme oplossing zijn."
Zondag om 19.00 uur op NPO Radio 1 zendt Reporter Radio een uitgebreide reportage uit over de discussies rond de Wet BPM. Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt van het CDA geeft in de uitzending zijn reactie op de reportage.