Zaterdag patatdag? Hierdoor kun jij een kroket of een patatje niet weerstaan
- Nieuws
- Zaterdag patatdag? Hierdoor kun jij een kroket of een patatje niet weerstaan
Kroketten, patat en pizza, we weten dat het niet goed voor ons is, maar we kunnen er geen genoeg van krijgen. Terwijl ondertussen de helft van de volwassen Nederlanders overgewicht heeft. In De Nieuws BV leggen psycholoog Remco Havermans en primatoloog Jan van Hooff uit waarom we fastfood zo onweerstaanbaar vinden en hoe je ervoor kunt zorgen dat je de snackbar voorbij loopt.
Video niet beschikbaar
Psycholoog Remco Havermans doet onderzoek naar de psychologie van eten. Hij legt uit dat de aantrekkingskracht van vet, suiker en koolhydraten zo groot is omdat mensen van nature van zoete en suikerrijke voeding houden. "Daarnaast leren we heel makkelijk smaken te koppelen aan energie die in onze voeding zit."
Als voorbeeld noemt Havermans chocolade. "Bepaalde etenswaren, zoals chocolade, zijn erg energierijk en hebben een hele typische smaak, dat vinden we niet van nature al lekker, maar als je het vaker eet dan registreert je brein die enorme energiepiek en dat vinden we belonend." De beloning wordt vervolgens gekoppeld aan de smaak van chocolade en dat gaan we dan steeds lekkerder vinden.
Levenswijze
Als primatoloog houdt Jan van Hooff zich bezig met het bestuderen van gedrag van dieren, waaronder de mens. Mensen zijn absoluut niet de enige dieren met een suikerverslaving vertelt Van Hooff. "Wij zijn een primaat, wij zijn alleseters en we hebben met name een voorkeur voor fruit en dat is zoet. Het hangt van de levenswijze af." Zo maak je een kat of een zeedier niet blij met een zoet snoepje.
Onze liefde voor zoetigheid is aangeleerd én aangeboren. Van Hooff legt uit dat in ons brein zitten gevoeligheden die evolutionair afgestemd zijn op een bepaald bereik. Door ervaring komt daar een bepaalde voorkeur bij voor soorten smaken bij.
Hoe weersta je fastfood?
Het weerstaan van fastfood is lastig, maar er zijn manieren om ervoor te zorgen dat je niet 'per ongeluk' in de snackbar beland. Het magische woord is: plannen. "Je moet echt van te voren bepalen wat je daadwerkelijk gaat doen als je naar de stad gaat", zegt Havermans. Als je van te voren niet bedenkt wat je doel is, word je sneller verleid om een snackbar binnen te lopen. Van Hooff voegt daar wel aan toe dat mensen dat alleen doen als ze het heel belangrijk vinden.