Alsjeblieft Den Haag: briljante ideeën voor beter onderwijs
- Nieuws
- Alsjeblieft Den Haag: briljante ideeën voor beter onderwijs
De oproep - afgelopen week - van de makers van NPO Radio 1 om te komen tot ideeën om het onderwijs te verbeteren (Maak Je Punt!) leverden honderden reacties op onder luisteraars. Onderwijsprofessionals selecteerden de tien meest aansprekende plannen. In willekeurige volgorde: zie deze animatie!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
1. Zet niet 1, maar 2 leerkrachten voor de klas
Zoals een gezin ook meestal door twee volwassenen wordt geleid, zo zou je ook voor een duo-docentschap moeten gaan. Dan breng je meer dynamiek en afwisseling in de klas en zorg je onderling voor ondersteuning.
“In onze eerste schoolweek hebben mijn collega's de eerste week als duo samen voor de klas gestaan en dan merk je hoe dat werkt. Moeten we vaker doen.” (Willem de Boer)
2. Maak schoolgebouwen minder star
Laat schoolgebouwen veel meer aansluiten bij het onderwijs. Zorg voor een leeromgeving die veel meer inspireert en uitdaagt.
“Uit onderzoek is al lang gebleken dat een actieve en stimulerende leeromgeving de motivatie van de leerling verhoogd en de prestaties van de leerling en de docent verbetert.” (Winfried van Zeeland)
3. Zet ouders in een begeleidende rol in het onderwijs
Werk als leerkracht samen met ouders om kinderen te ondersteunen bij het leren vaardigheden als rekenen, spelling en lezen.
“Ik ben als leerkracht aan de slag gegaan met het uitnodigen van ouders om samen met mij hun kinderen te ondersteunen bij het leren van vaardigheden als rekenen, spelling en lezen. Het geeft ongelooflijke resultaten." (Joris Spekle)
4. 'Oudere' vaklui voor de klas
Geef mensen met zware beroepen de kans om vanaf hun 50e les te kunnen geven op mbo of praktijkonderwijs. Zo kunnen vakmensen hun kennis en ervaring overdragen.
"Vaklessen kunnen het best gegeven worden door enthousiaste vakmensen. Zij kunnen hun kennis doorgeven aan de jongeren, zodat zij ook eerder voor een dergelijk beroep kiezen en zien wat het inhoudt. Bovendien kunnen mensen met zware beroepen zo ook na hun 50e nog inzetbaar zijn." (Monique van den Hark)
5. Docenten sport, muziek en handvaardigheid terug naar de basisschool
"Door muziek, gym en handvaardigheid weer structureel en op een goed niveau in de school te brengen, kun je vele problemen met betrekking tot passend onderwijs voorkomen. Kinderen die op vele manieren hun kwaliteiten kunnen laten zien zullen minder snel aan de medicatie hoeven." (Ad Kok)
6. Lesstof ontwikkelen met bedrijven
Laat docenten in mbo en hbo zelf hun lesstof ontwikkelen in samenwerking met het werkveld en het bedrijfsleven waarvoor studenten worden opgeleid.
"Docenten moeten veel meer uitgedaagd worden om samen met de bedrijfstak lesstof te ontwikkelen. Dan ben je niet meer afhankelijk van commerciële bureau's. Is goed voor motivatie en ontwikkeling van docenten." (Alfred Evers)
7. Beoordeel elk kind op wat hij/zij wèl kan
Geef kinderen met dyslexie (woordblindheid, red) en discalculie (niet kunnen rekenen, red) reëele kansen, aldus Marjolijn Berends.
"Mijn zoon van 16 gaat al sinds zijn lagere schooltijd met tegenzin naar school. Ik heb hem gevraagd, wat zou jij veranderd willen zien? 'Dat ik een kans zou krijgen', zei hij. Wouter is heel goed in allerlei gebieden, alleen taal en rekenen zijn heel lastig. Hij wordt afgerekend op dit niveau. Heel jammer, want hij kan zoveel meer. Denkniveau is vmbo/t-havo. Maar hij zit nu op Basis." (Marjolijn Berends)
8. Beginnende docenten in regionale pool
Breng beginnende docenten voor 1 of 2 jaar onder in een regionale pool, waarin ze dienstbaar zijn aan verschillende scholen in de regio.
"De pool heeft als doel: verbetering kwaliteit educatie, tegen gaan lesuitval (alle kinderen tenminste altijd één leraar voor de klas), behoud van nieuwe leerkrachten (uitstroom 1e jaar afgestudeerde leerkrachten is nu 15-25%), alle scholen toegang bieden tot talent en het bevorderen van samenwerking." (Joost Fiévez)
9. Zorg per 3 klassen voor 1 extra leerkracht
De 4 leerkrachten vormen samen een team en wisselen jaarlijks van klas. Voorkomt dure uitval.
“Mijn eigen ervaring in het onderwijs is dat het werk naast het lesgeven vaak veel tijd vraagt van onderwijspersoneel. Dit idee komt uit Mali. De vierde leerkracht doet alle andere activiteiten: Problemen oplossen, ouders benaderen, spullen klaarleggen en noem het maar op. Het volgende jaar draait deze leerkracht weer een van de klassen en doet een ander de extra activiteiten." (Petra Graafland)
10. Experiment: een school zonder paperassen
Geef 200 basisscholen, 50 middelbare scholen en 2 mbo’s vrij baan en vertrouwen om in 5 jaar onderwijs te leveren zonder administratieve rompslomp, zorgplannen en inspectiedruk. Overheid meet resultaten samen met leerlingen en ouders.
“Ik ben heel benieuwd wat dit experiment oplevert als het gaat om welbevinden en tevredenheid bij leerlingen, ouders en medewerkers van scholen." (Jantine Smit)
Meer ideeën lezen die door luisteraars van NPO Radio 1 zijn aangedragen om het onderwijs beter te maken?
Bekijk ook: Schrap het woord school en Maak het schoolgebouw minder star
De suggesties zijn in de uitzending van Lara Rense overhandigd aan staatssecretaris Dekker van onderwijs. In Nieuws en Co gaf hij aan welk idee hem het meest aanspreekt. Beluister hier het fragment:
Sander Dekker over 10 aansprekende ideeën voor beter onderwijs
Sander Dekker over 10 aansprekende ideeën voor beter onderwijs
De selectie van bovenstaande 10 ideeen is gedaan door verschillende werkers in het onderwijs, onder wie een mbo-docent, een hbo-docent, een directeur van een basisschool en een universitair docent.