Boycot Amerikaanse producten: 'De boze consument boycot even en vergeet daarna snel'
- Nieuws
- Boycot Amerikaanse producten: 'De boze consument boycot even en vergeet daarna snel'
In Canada en Denemarken worden al veel Amerikaanse producten geboycot. De inwoners doen het uit woede vanwege Trumps uitspraken over het innemen van Canadees grondgebied en Groenland. Maar hoe effectief is de boycot?
Video niet beschikbaar
Trump heeft het niet alleen bij uitspraken gehouden over het inlijven van de landen. De president van de Verenigde Staten heeft hoge importheffingen opgelegd aan Canada, Mexico en China. De algemene invoerheffingen van 25% op Mexico en Canada zijn vorige week ingegaan. Canada gaf een tegenreactie: 25% heffingen op 20,5 miljard dollar aan Amerikaanse goederen en gaat deze binnen 21 dagen uitbreiden naar 85 miljard dollar. Canada en Denemarken zijn er helemaal klaar mee, dat blijkt ook uit de boycotacties. Alleen denkt Dirk Mulder, retail-specialist bij ING, dat het een beperkt effect gaat hebben.
Schaplabels in Deense supermarkt
Salling Group A/S, de grootste supermarktgroep van Denemarken, laat bijvoorbeeld op de prijsbordjes bij de producten zien welke spullen er uit Europa komen. Producten met een sterretje zijn Europees. De supermarkt maakt het hiermee makkelijker om de producten te onderscheiden van de Amerikaanse. Mulder: "Het zijn maar een beperkt aantal consumenten die overgaan op het aanschaffen van ander soort producten. Het is pas een echt statement om Amerikaanse producten uit het schap te halen, maar de grootste groep consumenten wil die producten nog wel kopen. Dus aan de ene kant help je consumenten die bewust de keuze willen maken, en de aan de andere kant stoot je de mensen die wel Amerikaanse producten willen, niet af." De retail-specialist denkt dat het links laten liggen van Amerikaanse producten in de supermarkt weinig impact gaat maken. "Om het effect te laten hebben moeten we het langer doorzetten en moet de groep groter worden." Daarnaast is soms ook niet duidelijk welk product in de Verenigde Staten geproduceerd wordt. Typisch Nederlandse producten kunnen ook van een Amerikaans bedrijf zijn.
Tesla
Een boycot die meer effect heeft gehad, is die op Tesla. "Tesla is wel sterk ingezakt. Ik denk dat het wel een signaal is, maar het boeit ze niet, zij gaan hun auto's ergens anders afzetten." Toch kan het de consument een goed gevoel geven, door een product te boycotten. "We moeten ergens ons ongenoegen kunnen laten zien" aldus Mulder. De consument is het ongenoegen echter ook weer snel vergeten, ziet hij: "De consument wordt even boos, boycot voor een korte periode en is het daarna weer heel snel vergeten."
Dreiging dichterbij huis?
Mulder voorspelt dat het mensen meer uitmaakt, als het dichterbij komt. "Trump heeft letterlijk Canada en Groenland bedreigd met verovering van de landen. In Nederland staan we meer op afstand. Misschien moeten we iets harder geraakt worden, bijvoorbeeld als Trump dreigt met het innemen van Friesland of Limburg dat we dan in opstand komen." Europa is een belangrijk continent voor de afzet van Amerikaanse producten, maar in andere landen zien de VS grotere groeicijfers. In landen in het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Azië valt meer groei te behalen. "Ze kunnen het niet zonder Europa, maar de grootste groei is er hier wel uit" zegt Mulder. Andersom exporteert Europa 8% naar Amerika van hun producten. Als Amerika dus Europa gaat boycotten, dan raakt dat veel bedrijven, maar die 8% is ook wel om te leggen richting andere landen, zoals China.
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.