Cultuur & Media
NOS

Gouden Kalf breidt uit met categorie voor haar en make-up

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Gouden Kalf breidt uit met categorie voor haar en make-up

Vanaf dit jaar wordt bij de belangrijkste Nederlandse filmprijs, het Gouden Kalf, een extra categorie toegevoegd: Best Hair en Make-up Design. Hiermee krijgt een onmisbaar onderdeel van filmproducties eindelijk de erkenning die het verdient. Marleen Holthuis, een ervaren haar- en make-up-artiest met bijna 30 jaar ervaring in de film- en televisiewereld, is blij met deze ontwikkeling, maar vraagt zich af waarom het zo lang heeft geduurd. "In het buitenland wordt haar en make-up al meer dan 40 jaar erkend met een Oscar. Dat het in Nederland nu pas zover is, is mij ook een raadsel."

Video niet beschikbaar

Volgens Holthuis hadden verschillende Nederlandse films in het verleden al in aanmerking moeten komen voor een Gouden Kalf voor haar en make-up. "Er zijn zoveel producties waar we met veel aandacht en detail hebben gewerkt aan het uiterlijk van personages. Het is geweldig dat dit nu eindelijk erkend wordt."

De kunst van transformatie

Maar hoe werkt een make-up-artiest eigenlijk? Holthuis legt uit dat het proces bij elke film anders verloopt. "Het hangt ervan af wat er nodig is voor het verhaal. Soms is een kleine aanpassing al genoeg om een karakter net dat beetje extra te geven." Ze benadrukt dat pruiken niet altijd de oplossing zijn en dat ze vaak werkt met het natuurlijke haar en gezicht van de acteur. "In Nederland knippen en kleuren we niet snel voor een rol, dus we moeten creatief zijn met wat we hebben. Soms is het subtiel: je haalt bijvoorbeeld de kleur uit een gezicht om iemand vermoeider te laten lijken."

Maar make-up kan ook ver gaan. "Een acteur speelt de rol, maar de make-up ondersteunt het karakter. Mensen veranderen door hun uiterlijk; je ziet een acteur letterlijk in zijn rol zakken."

Samenwerking met acteurs en regisseurs

Voor acteurs is hun uiterlijk van groot belang bij het neerzetten van een rol. "Het is echt een samenwerking", vertelt Holthuis. Toch heeft ze duidelijke grenzen. "Ik ben niet voor cosmetische ingrepen voor een acteerklus. Als een rol vraagt om iemand van een bepaalde leeftijd, dan kun je beter een acteur casten die die leeftijd heeft. Maar met haar, make-up en styling kun je wel makkelijk twintig jaar ouder of jonger lijken."

Ook regisseurs en acteurs hebben invloed op het uiteindelijke resultaat. "Soms hebben ze een specifieke visie op hoe een personage eruit moet zien. Dan zoeken we samen naar de juiste balans."

De toekomst: AI en make-up-design

Met de opkomst van kunstmatige intelligentie en digitale effecten wordt soms gespeculeerd dat make-up in films minder belangrijk wordt. Holthuis gelooft daar niet in. "Twintig jaar geleden zeiden ze dat ook toen Photoshop opkwam."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie