Hoe worden de kijkcijfers van tv-programma's eigenlijk gemeten?
- Nieuws
- Hoe worden de kijkcijfers van tv-programma's eigenlijk gemeten?
Het gaat er in het medialandschap vrijwel altijd over: de kijkcijfers! Tv-programma's wachten iedere ochtend rustig af tot Stichting Kijkonderzoek de cijfers publiceert. Maar hoe wordt dat eigenlijk allemaal gemeten? Patricia Sonius, directeur Onderzoek bij Nationaal Media Onderzoek, legt het uit bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Kijkcijfers worden gemeten met een 'people-meter' die in verbinding is met de router. "Een stukje electronica" dat aan de televisieschermen in een huishouden wordt gekoppeld, vertelt Sonius. "Die vangt het geluid op wat uit jouw televisiescherm komt. En die matchen we eigenlijk aan de hand van een database van alle uitzendingen die op dat moment spelen. Op het moment dat er een match is, weten wij precies welk kanaal wie aan het kijken is."
Samenstelling van het panel
Deelnemers aan het Kijkonderzoek krijgen een soort tablet, waarop ieder gezinslid een eigen profiel heeft. Zo wordt er door heel Nederland een panel gevormd. Je kunt je niet aanmelden om hieraan mee te doen, mensen worden willekeurig hiervoor gevraagd per brief. Bij de samenstelling van zo'n panel wordt er gekeken naar "de hele breedte van de samenleving, inkomensgroepen, achtergrond, dat soort zaken", aldus Sonius.
Gouden standaard
In die brief staat een vragenlijst: de Gouden Standaard van het datanetwerk Data and Insights Network, waarmee socio-demografische gegevens opgevraagd kunnen worden. "We gebruiken de normen van het CBS. Zo weten we precies hoeveel procent van het panel uit Groningen moet komen, bijvoorbeeld", vertelt Sonius. In totaal komt het neer op zo'n 1850 huishoudens en vierduizend panelleden.
Uitgesteld kijken
Om een zo goed mogelijk beeld te geven van hoeveel mensen een programma hebben gekeken, maakt Kijkonderzoek gebruik van de Market Standard Currency. Dat betekent dat er zes dagen lang gemeten wordt wie het programma kijkt.
Online
De afgelopen jaren is er op technologisch front natuurlijk heel wat veranderd. Hoe je online naar dingen kijkt, wordt wel bijgehouden, maar telt nog niet mee in de rapportage. "Daar zijn we echt heel druk mee bezig om dat voor elkaar te krijgen met die router meter. Die vangt eigenlijk al het online verkeer op dat in het huishouden speelt naar alle devices", verklaart Sonius. Er bestaat een speciale 'whitelist' voor, zodat er niet meegekeken wordt wanneer je internetbankiert, bijvoorbeeld.
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!