Cultuur & Media
AVROTROS

Hoe beïnvloedt het woord 'aanbieding' onze hersenen?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe beïnvloedt het woord 'aanbieding' onze hersenen?

Black Friday komt er weer aan en dat betekent dat we te maken krijgen met veel 'aanbiedingen'. Al die kortingen en koopjes hebben invloed op onze hersenen. Hoe dat precies zit, en wat we ertegen kunnen doen, zocht Lieke Loman uit in de rubriek Feit of Fictie.

Video niet beschikbaar

Dat veel mensen uiteindelijk toch iets kopen is logisch, benadrukt hoogleraar sociaal cognitieve neurowetenschappen aan de Radboud Universiteit Harold Bekkering. De term 'aanbieding' doet namelijk iets met ons: "Zodra je dat woordje ziet, gaan je hersenen letterlijk aan in de zin van: 'Oh, hier kan ik een beloning krijgen voor minder inspanning.'"

Actiesysteem

De hersenen zijn namelijk zo geprogrammeerd dat je voortdurend ervoor wil zorgen dat alles wat je doet, loont, vertelt Bekkering. "We proberen voortdurend dat te doen wat het meeste loont. Dus dat de dingen die je doet, er toe doen, dat die de moeite waard zijn."

En daar past een aanbieding perfect in, legt hij uit. "Een afgeprijsd product suggereert namelijk dat je een koopje scoort als je nu in actie komt." Op die manier wordt volgens hem onbewust ons 'actiesysteem' aangezet: "Het is een seintje van: 'Je moet nú in actie komen, want anders heb je niet de hoofdprijs.'"

Gevoel van beloning

Daarin speelt volgens hem één stofje in de hersenen een grote rol: dopamine. Deze zogenoemde neurotransmitter zorgt er namelijk voor dat je een gevoel van beloning - en daarmee geluk - voelt. "Dat kan zijn als je iets moois ziet of hoort, maar ook als je iets koopt."

Dopamine is bovendien gekoppeld aan je bewegingssysteem, legt de hoogleraar uit. "Het kan ervoor zorgen dat je letterlijk in beweging komt." Maar het zorgt er ook voor dat je je dingen herinnert die eerder voor geluk hebben gezorgd: "Zo'n woordje als aanbieding zegt in je hersenen dan meteen: 'Nu moet je ervoor gaan.' Het is dus een hele goede truc om mensen in actie te krijgen."

Lees de rest van het artikel bij EenVandaag.

EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van EenVandaag, elke werkdag tussen 16.00 en 17.00 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie