Wat was de kracht van TMF? 'Stonden veel dichter bij belevingswereld Nederlandse jongeren'
- Nieuws
- Wat was de kracht van TMF? 'Stonden veel dichter bij belevingswereld Nederlandse jongeren'
The Music Factory, beter bekend als TMF, was het Nederlandse antwoord op MTV, kort voor Music Television. Dagenlang videoclips loeren en de programma's van Bridget, Fabienne en Sylvana, een wereld aan Nederlandse popcultuur ging open en was de hele dag te bekijken. Jaap Kooijman schreef het boek De Muziekfabriek en vertelt erover bij Spraakmakers.
Jaap Kooijman over TMF
Video niet beschikbaar
Belevingswereld
Het was best een ding toen in 1995 een commerciële zender bijkwam die zich richtte op jongeren en de Nederlandse popcultuur. Dit was voor die tijd niet of nauwelijks te zien. "Het doel was om een specifieke doelgroep te creëren die interessant was voor adverteerders", legt Kooijman uit. "Critici zeiden: ze willen het origineel, ze willen het Amerikaanse. Maar TMF stond veel dichter bij de dagelijkse belevingswereld van de Nederlandse jongeren."
Nederlands antwoord
TMF komt uit de hoge hoed van presentator en dj Lex Harding. "Zijn idee was dat er een muziekzender bij moest komen om Radio 538 te promoten", aldus Kooijman. TMF was tegelijkertijd het Nederlandse antwoord op de internationale popzenders. "TMF bracht de buitenlandse, maar ook de Nederlandse popcultuur veel dichter bij dan MTV ooit kon doen."
Guus Meeuwis
Medio jaren '90 was het tv-landschap heel anders dan nu. Gemeenten bepaalden zelf welke zenders er op de kabel te bewonderen waren. "Het werd echt een strijd." En daarom gingen kijkers en artiesten actievoeren. "Guus Meeuwis is dankzij Radio 538 en TMF bekend geworden. Tilburg had net besloten TMF weer te vervangen voor MTV en toen heeft Guus Meeuwis een brief geschreven aan de gemeente. Op een gegeven moment was de techniek zo ver dat er meer zenders op de kabel konden. Toen kon je zowel TMF als MTV kijken."
Podium
"TMF won overduidelijk de strijd", gaat Kooijman verder. "Ze sloten veel beter aan op de beleving van de jongeren." Een ander kernelement van TMF waren de muziekprogramma's over specifieke genres. "Het gaf hip-hop bijvoorbeeld een podium dat het daarvoor nog niet had."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Vj's
Maar vooral ook de vj's van het eerste uur speelden een grote rol. "Alles eromheen, ook de taal. De vj’s spraken hen dagelijks aan, ik denk dat dat wordt onderschat", stelt Kooijman. Nog zo'n succes: het ondertitelen van interviews met internationale popsterren, om het zo toegankelijker te maken voor de Nederlandse kijker.
Schitteren
De TMF Awards worden ook aangehaald als grote factor in het succes. "Wat de TMF Awards mogelijk maakte, was niet alleen die internationale artiesten hiernaartoe halen, maar dat de Nederlandse sterren op hetzelfde podium konden schitteren. Waardoor het een meer internationale allure kreeg. Ik durf wel te stellen dat een carrière van Anouk of Marco Borsato er anders uit hadden gezien als ze niet die TMF Awards zo vaak hadden gewonnen."
Hyves
In 2000 nam MTV de zender over en verliet het tv-landschap in 2011. "Waar ze uiteindelijk niet tegenop konden boksen, was de komst van YouTube en dat soort platforms", zegt Kooijman. Met TMF ID deden ze nog een poging om een digitaal platform te starten. "Een soort Hyves en dat was heel populair", gaat de mediawetenschapper verder. "De doelgroep was uiteindelijk te klein. TMF ID fungeerde als een soort Facebook of Hyves, maar de doelgroep van die platforms is natuurlijk veel groter dan de TMF-community."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.