Cultuur & Media

Katinka Polderman wil huiselijkheid: 'Op den duur heb je wel genoeg bier gedronken'

foto: Foto: katinkapolderman.nl (© Jaap Reedijk)foto: Foto: katinkapolderman.nl (© Jaap Reedijk)
  1. Nieuwschevron right
  2. Katinka Polderman wil huiselijkheid: 'Op den duur heb je wel genoeg bier gedronken'

[VPRO] Een oude tv, maar hij doet het nog goed. En waarom iets weggooien dat het nog doet?Ik voel tranen branden, puur van sympathie. Ze worden al blij van een doosje Merci.Een vriezer vol boontjes, een hokje met kippen. Daar kan geen geld en geen jong zijn aan tippen. Mijn rimpelloos velletje bied ik u aan, als u me leert zo in ’t leven te staan.

Aldus een zingende Katinka Polderman in haar nieuwe voorstelling Polderman tiert welig. De zestig voorstellingen van de theatertour moesten vorig jaar worden verzet omdat ze zwanger werd, maar aanstaande donderdag gaat de tournee eindelijk van start.

Poldermans ode aan de alledaagsheid hierboven klinkt wellicht ironisch of cynisch, maar het is waar: Katinka Polderman heeft behoefte aan huiselijkheid. “Op den duur heb je wel genoeg bier gedronken”, zei ze gisteren in het NPO Radio 1-programma Kunststof tegen presentator Frenk van der Linden, nadat ze het nummer live in de studio had gespeeld. “Mensen zeggen: zo zo, je hebt een gezinsleven en een koophuis, je gaat voor vastigheid. Maar als ik naar de kroeg ga weet ik al wie er zitten en wat ze drinken en bij het hoeveelste biertje ze over hun scheiding beginnen. En dat herhaalt zich elke avond, dus dan denk ik: het gezinsleven geeft toch minder zekerheid, op die manier.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bingomolen

Polderman is uitgeput. Vanwege haar pasgeboren zoontje komt het haar naar eigen zeggen niet zo goed uit dat ze nu begint aan haar grote theatertour. Toen de structuur van Polderman tiert welig moest worden verzonnen, had ze er simpelweg geen energie meer voor. Daarom koos ze voor een andere oplossing: de titels van de liedjes hangen aan een waslijn op het podium en de volgorde wordt bepaald door een bingomolen. “Het is dus aan mij om er op de avond een lijn in te krijgen, om ergens naartoe te werken. Ik vond het wel verfrissend”, zei ze in Kunststof.

Van der Linden structureerde, ietwat geforceerd, het interview naar Poldermans voorstelling. Hij liet haar een nummer tussen de een en de twintig kiezen, dat correspondeerde met een vraag. Na verloop van tijd liet Polderman het kiezen maar gewoon aan de presentator over. De allereerste vraag die hij haar stelde werd: “Waartoe bent u op aarde?” “Een van de dingen waartoe ik op aarde ben is wel om liedjes te maken”, antwoordde ze. “Dat vind ik een heel leuk antwoord van een vrouw die net een moeder is geworden”, reageerde Van der Linden.

Polderman beet terug. “Nou ja, ik ben natuurlijk voor heel veel dingen op aarde, ook om voor Bram te zorgen en van hem een gelukkig kereltje te maken en fatsoenlijk in de wereld af te leveren. Maar een van die dingen is ook de liedjes maken, en ik zit hier niet omdat ik moeder ben.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De boze moslim

Men hoeft niet bang te zijn dat Polderman nu alleen nog over het moederschap gaat zingen. “Ik wil geen voorstelling maken die alleen interessant is voor mensen die in precies dezelfde levensfase als ik zitten, of die levensfase hebben gehad en erop terug kunnen kijken”, zei ze in Kunststof. “Ik wilde ook maatschappelijke dingen erin. En iets wat nu ook speelt, is de boze moslim.”

Geïnspireerd door een Faceboo-post waar ze om moest lachen – waarin iemand in een open brief vluchtelingen waarschuwde dat het in Nederland ook geen paradijs is – schreef Polderman het liedje Een kleine vluchteling – het tweede nummer dat ze live in de studio speelde op een omnichord. Zeg kleine vluchteling, al op je schuitje. Zoek je vrede na je barre reis? Zeg, kleine vluchteling, al op je schuitje. Bedenk dan: hier is ’t ook geen paradijs. Politici die maken heel dit mooie land kapot. Op straat doet men vaak onbeschoft en bot. Hier neemt men naar de bushalte geen handgranaten mee, maar hier is weer heel hoge BTW.

Roze koek met scherp randje

Ze zingt de ironische smartlap volmondig en met overtuiging. Een vluchteling die de taal niet spreekt zou nietsvermoedend meedeinen. En dat is waar Katinka Polderman zich thuis voelt: op de grens tussen camp en cynisme, tussen zoetsappig en venijnig.

Ze is een roze koek met een scherp randje. De 35-jarige moeder heeft inmiddels genoeg bier gedronken, maar het is te hopen dat ze het liedjes schrijven niet voor gezien houdt. Dat is tenslotte waartoe ze op aarde is.

Klik hier voor het interview met Katinka Polderman in Kunststof

Klik hier voor de speellijst van Polderman tiert welig

Ster advertentie
Ster advertentie