Van Star Wars tot Jurassic Parc, hoornist Hanna Guirten weet: 'Filmcomponisten houden van hoorns'
- Nieuws
- Van Star Wars tot Jurassic Parc, hoornist Hanna Guirten weet: 'Filmcomponisten houden van hoorns'
Als jong meisje viel Hanna Guirten (27) puur op het uiterlijk van de hoorn 'omdat het zo'n glimmend opgerold instrument is'. Later leerde ze dat de hoorn wel vier meter lang is als je hem uitrolt, en dat het geen makkelijk instrument is om te bespelen.
Toch lukt dat uitstekend, want Hanna is inmiddels solo-hoornist bij onder andere het Noord Nederlands Orkest. In de rubriek 'Een Goed Stel' van De Nieuws BV vertelt ze over de liefde voor haar instrument.
Video niet beschikbaar
Ondanks dat hoornisten vaak belangrijke solo's toebedeeld krijgen, zal niet iedereen de klank van een hoorn gelijk herkennen. En dat terwijl er in opvallend veel filmmuziek een hoorn te horen is. Bijvoorbeeld in de beroemde theme song van Star Wars, maar ook in Jurassic Parc en Robin Hood. Wat maakt het zo'n geschikt instrument voor filmmuziek?
Guirten: "Ik denk de veelzijdigheid ervan. Het begin van Star Wars kan super heldhaftig klinken, een beetje een stoer instrument. Maar bij het Princess Leia kan het heel liefelijk en romantisch zijn. Filmcomponisten houden gewoon van hoorns."
Het past gewoon bij me, vanaf het begin was er een klik.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Klik
Guirten speelt al 17 jaar hoorn. Het is een instrument dat goed bij haar past, in meerdere aspecten van haar leven: "Als puber kwam ik in een jeugdorkest en toen heb ik heel veel vrienden gemaakt. Het sociale aspect van muziek maken is voor mij altijd heel belangrijk geweest. Als ik dit niet zou doen, zou ik het heel erg missen. Het past gewoon bij me, vanaf het begin was er een klik."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Zenuwen
De hoorn bespelen is vrij moeilijk, vandaar dat Guirten heel routinematig oefent. Bijna elke dag doet ze dezelfde oefeningen om kracht op de bouwen en flexibiliteit te behouden. Guirten: "Je maakt de tonen met een combinatie van lip spanning en luchtsnelheid. Dat moet altijd perfect kloppen, anders gaat het snel mis."
Voor een belangrijk concert probeert Guirten zich ook mentaal voor te bereiden door middel van concentratieoefeningen. "Als er iets misgaat probeer ik mezelf niet gelijk te evalueren, maar in het moment van het stuk te blijven. Me te concentreren op de muziek, maar dat is best moeilijk."
Met blaasinstrumenten is het vaak zo dat je er een paar honderd euro per jaar afblaast.
Deuken
In Hanna's hoorn zitten een paar flinke deuken. Gelukkig is hij van haarzelf; ze heeft het instrument in 2014 tweedehands kunnen kopen dankzij een stichting voor jonge muzikanten. Het is een oud beestje, dus op een gegeven moment gaat 'ie 'met pensioen'.
Guirten: "Op een gegeven moment gaat de trilling er een beetje uit, kan hij lek worden. Als je een viool koopt is dat echt een investering, dan koop je echt iets dat lang meegaat. Maar met blaasinstrumenten is het toch vaak zo dat je er een paar honderd euro per jaar afblaast, helaas."
Een Goed Stel: Hanna Guirten over de klik met haar hoorn
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.