Mona Lisa-ontdekking brug te ver: 'Het is onzin'
- Nieuws
- Mona Lisa-ontdekking brug te ver: 'Het is onzin'
Een klein dorpje in Toscane is in rep en roer. Want wat blijkt nu: hun eeuwenoude brug schittert op de achtergrond van 's werelds bekendste portret: De Mona Lisa van Leonardo da Vinci. Althans, dat beweert de Italiaanse historicus Silvano Vinceti. Historicus en Da Vinci-kenner Michael Kwakkelstein denkt daar heel anders over, zegt hij in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Kwakkelstein heeft meteen slecht nieuws: het is niet waar. "Het is een gewone brug waar er heel veel van waren. Leonardo schilderde geen specifieke huizen en bruggen." Zo is ook de Mona Lisa aan zijn verbeelding ontsproten. "Da Vinci was niet geïnteresseerd in het uitbeelden van de concrete werkelijkheid en bepaalde plekken. Het is gewoon een brug."
'Gewoon een brug'
De Italiaanse historicus Vinceti is overtuigd van zijn gelijk. Zo heeft hij de bogen van de brug opgemeten en zegt hij dat Da Vinci vaak bij de brug kwam, omdat een oom van hem daar in de buurt woonde. Volgens de Da Vinci-expert is dit geen keihard bewijs. "Het is gewoon een brug, net zoals wij ter plekke een boom of een huis kunnen tekenen. En dat is dan niet een specifiek herkenbaar huis of boom."
De geliefde van Leonardo
Volgens Kwakkelstein is dit niet de eerste keer dat Vinceti met 'onzin nieuws' komt. In 2011 beweerde hij dat de letters 'L' en 'S' in de ogen van de Mona Lisa te lezen waren. Deze letters zouden staan voor Leonardo en Salaì, de zogenaamde geliefde van de schilder. De Mona Lisa zou dus volgens Vinceti de geliefde van Leonardo voor moeten stellen. "Hij heeft in het verleden meer wilde theorieën de wereld in geholpen en deze zijn door het Louvre als totale onzin afgehandeld. Het heeft geen zin om bij Leonardo te zoeken naar bepaalde plekken, het komt allemaal uit zijn verbeelding." Wel is het volgens Kwakkelstein zo dat Da Vinci over de desbetreffende brug heeft gelopen. "Het is namelijk een shortcut naar Florence." Maar dat de brug op het schilderij de brug in het schilderij is: "Daar geloof ik niet in."
Waarom de Italiaanse historicus dit ook claimt, is voor Kwakkelstein een raadsel. "Als hij in Leonardo's aantekeningen had gekeken, had hij geweten dat hij nooit de werkelijkheid nabootst." Volgens de historicus schilderde Da Vinci altijd zijn eigen versie van de werkelijkheid. "Hij herschept de wereld en de natuur in zijn schilderijen, hij is niet geïnteresseerd in een letterlijke, fotografische weergave van de werkelijkheid."