A Night at the Museum in Nachtkijkers
- Nieuws
- A Night at the Museum in Nachtkijkers
[KRO-NCRV] Het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden bestaat 200 jaar en viert dat komende week met de opening van de jubileumtentoonstelling Al 200 jaar van nu. Martijn Grimmius kreeg de kans om voor NPO Radio 1-programma Nachtkijkers na sluitingstijd twee uur in het museum rond te lopen.
Directeur Wim Weijland
Daar lopen we dan in een verder uitgestorven museum, RMO-directeur Wim Weijland en ik. Ook voor hem is het na twaalf jaar nog steeds bijzonder om het hele museum voor zichzelf te hebben. De komende twee uur heb ik de stukken van het RMO voor mezelf. Tweeduizend jaar Oud-Egyptisch beelden, Romeinse bustes, Griekse vazen, stukken uit de prehistorie; Weijland en drie conservatoren leiden me er vol trots rond.
Een zwaard van een half miljoen
Zo vertelt Luc Amkreutz, conservator prehistorie, vol bewondering over een zwaard dat hij vorig jaar namens het museum voor ruim een half miljoen euro kocht op een veiling in Londen: Het zwaard van Ommerschans. "Uiteindelijk hebben we met hulp van allerlei fondsen het geld bij elkaar kunnen krijgen. Het is een van dé stukken van onze prehistorie en het belangrijkste icoon van de bronstijd. Dit is nationaal erfgoed in optima forma!"
Conservator Luc Amkreutz
Luister en beleef het Rijksmuseum van Oudenheden 's nachts
De uitzending van Nachtkijkers vanuit het RMO is hier in zijn geheel terug te luisteren.
Prachtig en geheimzinnig
Ruurd Halbertsma, conservator klassieke wereld, leidt me langs oude sarcofagen, standbeelden van Romeinse keizers en naar een Egyptische tempel. "Het is natuurlijk een prachtig en geheimzinnig object. Een van mijn voorgangers voelde hier de aanwezigheid van keizer Augustus."
Conservator Ruurd Halbertsma
Tegenwoordig wordt er nauwelijks nog gehandeld met oude Egyptische, Griekse of Romeinse objecten. Het RMO verwierf het merendeel van haar omvangrijke collectie dan ook in een tijd toen de handel daarin nog heel gebruikelijk was, hoewel sommige landen nu soms alsnog aanspraak maken op schatten die ooit uit hun land afkomstig waren. Halbertsma: "Voor ons is een belangrijk criterium dat de objecten op een legitieme manier zijn aangeschaft. Als je als het ware de bonnetjes nog hebt, dan zijn de objecten hier legitiem gekomen destijds. En ik durf te zeggen dat we van 98 procent van de collectie de bonnetjes nog hebben en voor de rest was het niet waard om een bonnetje uit te schrijven."
Een tentoonstelling opbouwen
Conservator Annemarieke Willemsen stelde de jubileumtentoonstelling Al twee honderd jaar van nu samen. Op het moment dat ik door het museum rondloop, is de opbouw van de tentoonstelling nog in volle gang. Een gespecialiseerd verhuisbedrijf plaatst de soms duizenden jaren oude stukken op de juiste plek.
Conservator Annemarieke Willemsen
"Vind je het spannend?" vraagt Willemsen als we kijken hoe een loodzware Romeinse grafsteen op z’n plaats wordt gezet. Zelf is ze nog steeds gefascineerd door alle stukken die te zien zijn in het museum. En de jubileumtentoonstelling maakt haar extra enthousiast, omdat daar stukken te zien zijn die normaal gesproken in het depot liggen. "Bij deze tentoonstelling voel ik een dubbele sensatie", vertelt Willemsen. "Aan de ene kant omdat de stukken tweeduizend jaar geleden al werden gebruikt, aan de andere kant omdat ze tweehonderd jaar geleden, bij het ontstaan van het museum, ook al als oudheid bewonderd werden."