Waarom kunnen we geen genoeg krijgen van biopics?
- Nieuws
- Waarom kunnen we geen genoeg krijgen van biopics?
Elton John, Freddie Mercury, Elvis: over al deze popsterren zijn de afgelopen jaren biografische films verschenen. En we hebben nog genoeg mooie biopics in het verschiet, over Madonna, over Dolly Parton en over Leonard Bernstein, bijvoorbeeld. Waarom kunnen we geen genoeg krijgen van deze biografische films? "Mensen hebben behoefte aan lekkere films en als je ergens lekker drama hebt met fijne muziek, dan is het dit wel", zegt filmkenner Floortje Smit in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Hollywood was naarstig op zoek naar wat werkt nu de tijd van lockdowns (voorlopig) achter ons ligt. En, het magische woord waar zij op stuitten is 'nostalgie', zegt legt Floortje Smit: "Iedereen heeft nu zin om zich lekker een beetje te wentelen in iets wat bekend is. En, zo'n biopic is bij uitstek iets waar je lekker van kan genieten."
Een veilige keuze
Smit: "Persoonlijk denk ik niet dat mensen per se terug willen naar het verleden. Maar mensen hebben behoefte aan lekkere films en als je ergens een lekker drama hebt met fijne muziek, dan is het dat wel. Dus dat werkt gewoon." En wat werkt in Hollywood, dat wordt natuurlijk breed uitgemeten. Dus worden we niet met één biopic verwend, maar met een scala aan biografische films.
"Het is eigenlijk al voor corona begonnen dat er wordt teruggevallen op materiaal dat je al hebt, waarvan je weet dat je een vast publiek aanboort. Als je een film maakt over Freddie Mercury dan weet je dat je de fans al hebt. En als je hem lekker maakt, dan komen er nog mensen bij. In die zin is het een veilige keuze om die films te maken", aldus Smit.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Balans tussen drama en werkelijkheid
Frank Ketelaar maakte het script voor de biopic Andre Hazes: Bloed, zweet en tranen: "Het was ontzettend leuk om te maken, ook en vooral omdat er veel muziek bij zit. Dat voegt van alles toe." De film is gericht op het drama. Dus om alle muziek er zomaar in te passen, dat is behoorlijk puzzelen, vertelt Ketelaar. "Maar het is ook natuurlijk wel leuk."
Daarnaast is het zoeken van een balans tussen het drama en de werkelijkheid, "en dat komt niet altijd in overeenstemming", aldus Ketelaar. "Je moet daar voortdurend tussen laveren, werkelijkheid en drama."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Film over Madonna, door Madonna
We kunnen ons laven aan biopic na biopic en wie ook een duit in het zakje doet van deze formule is Madonna. Alleen pakt zij het anders aan: zij gaat haar eigen film maken. Of dat een goed idee is, betwijfelt Smit. Maar intrigerend is het wel: "Ik denk dat je niet echt een film over jezelf moet gaan maken. Het vereist wel een helikopterview, dus ik weet niet of dat verstandig is als je zelf de regie daarover krijgt." Ketelaar is het daar compleet mee eens: "Het is een heel slecht idee."
Als er dan een Nederlandse biopic weer aan zou mogen komen, over wie zou die dan gaan? De Dijk misschien? De tijd zal het leren.